Porsche Panamera 4 E-Hybrid: 462 pk bij 2,5 l/100 km
9 september 2016 - Porsche breidt het leveringsprogramma van de nieuwe Panamera uit met de E-Hybrid. En die is niet eens zo heel veel minder krachtiger dan de Turbo-topper, terwijl 'ie een stuk minder benzine opslokt. In theorie dan.
Na de 4S, Diesel en Turbo is de Panamera 4 E-Hybrid de vierde motorvariant binnen het leveringsgamma. Maar qua vermogen staat het hybridemodel op een knappe tweede plaats. Porsche geeft de Panamera 4 E-Hybrid namelijk 462 pk mee, bij een maximumkoppel van 700 Nm. Dat is een klap meer dan de 4S en Diesel en slechts 70 Nm minder dan de Panamera Turbo, die 550 pk weet op te wekken.
Prestaties Met de prestaties van de E-Hybrid zit het dan ook wel snor. De spurt naar 100 km/h duurt niet langer dan 4,6 seconden en de topsnelheid ligt op 278 km/h. Maar ook aan de andere kant van het prestatiespectrum doet de vierwielaangedreven hybride goede zaken. Zo verbruikt de auto (volgens de NEDC voor plug-in hybrides) niet meer dan 2,5 liter benzine per 100 kilometer. De (letterlijk) stille kracht in deze? Een elektrische actieradius van 50 kilometer (bij een topsnelheid van 140 km/h).
Elektromotor van 918 Spyder De aandrijflijn van de Panamera 4 E-Hybrid bestaat uit een nieuwe 2.9 liter V6-biturbo, gecombineerd met een elektromotor die rechtstreeks is afgeleid van die van de 918 Spyder. De elektromotor zelf is zodoende al goed voor 136 pk en 400 Nm. De zescilinderbenzine vult dit aan met 330 pk en een koppel van 450 Nm. Interesse? Weet dat de Porsche Panamera 4 E-Hybrid ook nog eens de voordeligste Panamera is met een vanafprijs van € 114.700,-.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.