7 september 2016 - In navolging van de 3008 presenteert Peugeot de nieuwe 5008. Beide modellen lijken sprekend op elkaar, ware het niet dat de 5008 een stuk langer is en plek biedt aan zeven personen.
De eerste generatie 3008 en 5008 hadden al veel van elkaar weg, waardoor je vraagtekens kon plaatsen hoe beide auto's toch naast konden (over)leven. Anderzijds, toen was de 3008 vooral de SUV van het stel en de 5008 de MPV. Maar hoe anders is dat nu. Nu vertonen beide modellen dezelfde SUV-trekjes. Het grootste verschil tussenbeide is eigenlijk enkel nog de lengte. In het voordeel van de 5008, welteverstaan.
Flink gegroeid Oftewel, Peugeot had de 5008 evengoed 3008 XL kunnen noemen. L van large had ook gekund, maar daarmee zou de 5008 tekort worden gedaan. De auto groeide namelijk naar een lengte van 4,64 meter, liefst 11 centimeter meer dan voorheen en zelfs 19 centimeter meer dan de pas geintroduceerde 3008.Ook de wielbasis is flink toegenomen, en wel tot 2,84 meter. De nieuwe 3008 moet het met 16,5 centimeter minder stellen tussen de beide assen en de oude Peugeot 5008 met 11 centimeter. Het gevolg? Aanzienlijk meer beenruimte op alle drie zitrijen en veel meer bagageruimte. Met de achterste twee stoelen neergeklapt is er 1.060 liter voorhanden. Standaard, dus met alle zetels bezet, is dit al 640 liter.
MPV-handigheidjes Optisch mag de 5008 dan meer SUV zijn geworden (en daarmee een directe concurrent voor de Skoda Kodiaq), qua praktisch vernuft is het nog een echte MPV, volgens Peugeot. Zo bestaat de tweede zitrij uit individuele stoelen die afzonderlijk van elkaar neergeklapt en verschoven kunnen worden. De derde zitrij is zelfs uitneembaar. Dat laatste is eigenlijk onnodig, want ingeklapt verdwijnen stoel 6 en 7 in de bodem van de 5008 met een geheel vlakke laadvloer tot gevolg.
Motoren Net als voorheen delen de nieuwe 3008 en 5008 onderhuids dezelfde technieken en dat vertaalt zich zichtbaar in een identiek dashboard, bij Peugeot tegenwoordig i-Cockpit genaamd. Allerhande (veiligheid)functies en het motorengamma komen ook zo goed als overeen. Dat betekent zoal dat de 5008 aftrapt met de 1.2 PureTech, goed voor 130 pk. Een handbak is standaard, maar laat je het schakelen liever aan een automaat over, dan kan dat ook. Met de EAT6-transmissie. De sterkste benzinemotor is de 165 pk sterke 1.6 THP met standaard automaat.Liever dieselen? Dan heeft Peugeot een 1.6 HDi met 120 pk en een 2.0 liter HDI met 150 pk voor je. Die laatste is optioneel met automaat verkrijgbaar.
Lente 2017 De nieuwe generatie Peugeot 5008 schittert voor het eerst op de Autosalon van Parijs, in de eerste weken van oktober. Daarna begint het lange wachten, want pas in het voorjaar van 2017 volgt de marktlancering.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.