2 september 2016 - Toen Toyota begin 2012 de GT86 lanceerde (en Subaru de BRZ) kon het geluk van de fanatieke stuurman niet op. Zo was er niets en zo waren er ineens twee pure, betaalbare rijijzers in coupévorm. Toch werd dit enthousiasme niet omgezet in keiharde verkopen. Het resultaat hiervan: de GT86 is een zeldzaamheid. En dat zal het blijven ook.
Onlangs stak Toyota de GT86 in 't nieuw. Kennelijk vooral om zichzelf een pleziertje te gunnen, want de verkoop van de voortreffelijke, tweezits scheurneus (wij kunnen het weten na 4.000 kilometer in 5 dagen over Europa's mooiste stuurmanswegen) blijven ver achter bij de verwachtingen. Klam je zodoende niet al te vast aan een opvolger. Daar zal Toyota zeker twee keer over nadenken. Waarschijnlijk vaker. Eigen schuld, dikke bult. Hadden we maar meer GT86's moeten kopen.
Prijs facelift Toch is Toyota ook niet helemaal vrij van blaam. Veertig mille, hoewel haalbaar met een beetje hard werken en sparen, is en blijft immers veel geld. Bovendien kun je daar ook heel veel andere dingen van doen. Een Ford Fiesta ST of Mazda MX-5 kopen bijvoorbeeld (om het bij de leukere, betaalbare auto's te houden). Houd je nog flink wat zakgeld over ook. Kortom, de GT86 is eigenlijk te duur voor enkel vermaak op een bochtig parcours. En nu is 'ie nog duurder geworden ook. Toyota vraagt namelijk minstens € 45.495,- voor de vernieuwde GT86. Kijk, dat gaat natuurlijk niet helpen. Wil je hem toch, waarvoor hulde, dan kun je de lol op vanaf oktober. Toyota verwacht dan de eerste exemplaren te kunnen uitleveren.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.