26 augustus 2016 - Wat de nieuwe Audi S5 Coupé kon was al bekend. Wat hij moet kosten nog niet. Tot nu.
Tot de lancering van de RS 5 Coupé staat de Audi S5 de bovenaan de voedselketen van de nieuwe A5 Coupé-familie. Onder de langgerekt en ver doorlopende motorkap verricht een dubbel geblazen V6 de arbeid. Het 3.0 liter-blok is goed voor een vermogen van 354 pk en een koppel van 500 Nm. Genoeg om ruim binnen de vijf tellen naar de 100 km/h te snellen en een (begrensde) topsnelheid van 250 km/h te bereiken. Prestaties die mogelijk zijn bij een gemiddeld verbruik van 7,3 l/100 km, volgens Audi.
Standaarduitrusting Herkennen doe je de nieuwe S5 Coupé aan sportievere bumpers, specifieke 18 inch wielen en twee keer twee ovale uitlaten. Binnenin overheerst de kleur zwart. Daar veranderen een multifunctioneel sportstuur, met leer/alcantara beklede stoelen en aluminium pedalen weinig aan. Ook standaard zijn een verlaagd sportonderstel, LED-koplampen en achterlichten, elektrische stoelverstelling, Audi's lichtpakket en natuurlijk quattro-vierwielaandrijving. Schakelen verloopt via een handbak of optionele automaat.
Stevige meerprijs Dan de prijs. Die is niet mals. Natuurlijk doet 100 pk en 120 Nm extra wat met een auto. Maar is dat ook bijna 30 mille extra waard? Dat mag je zelf uitmaken. Feit is dit de meerprijs is voor de S5 Coupé ten opzichte van de A5 Coupé 2.0 TFSI. Pas bij € 79.500,- is het instappen en wegrijden. Ongetwijfeld bij toeval gelijk aan dat van de M2 van BMW.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.