18 augustus 2016 - McLaren heeft een nieuw model bovenaan de voedselketen van haar Super Series staan: de MSO HS, een afgeleide van de al niet langzame 675LT met nog iets meer vermogen en minder kilo's.
Vleugeltje hier, lipje daar en niet te vergeten die enorme achtervleugel; op het oog heeft de MSO HS meer weg van de 650S GT3 waarmee McLaren racet in het FIA GT-kampioenschap. Op papier is 'ie echter afgeleid van de 675LT. Alleen levert de 3.8 liter V8-biturbo niet 675 pk maar nog een beetje meer. 688 stuks om precies te zijn. Het koppel reikt tot een imposante 700 Nm en wordt tussen 3.000 en 7.000 tpm voor de volle 100% naar de achterwielen gestuurd. Oftewel, een dociele rechtervoet is bittere noodzaak wil je als bestuurder niet genadeloos achterstevoren staan, of nog erger, jezelf om een boom vouwen.
Plakgraag De actieve achterspoiler achterop helpt ook om penibele situatie te voorkomen, hetzij vooral op extreem hoge snelheid. Het effect ervan loopt zelfs zo hoog op dat er bij 240 km/h een neerwaartse druk wordt gecreëerd van 220 kilogram, wat een comfortabele hoeveelheid is. Verder draagt de zicht- en onzichtbare aerodynamica eraan bij dat de MSO HS als een malle een bocht kan induiken en daar ook weer heelhuids kan uitkomen.
Op dieet Omdat McLaren vreesde dat 13 pk " ten opzichte van de 675LT " een beetje sneu zou overkomen, is de MSO HS ook op dieet gestuurd. Zo is de voorruit lichter dan bij de overige Super Series, de cover die de achtcilinder bedekt van polycarbonaat en het uitlaatsysteem opgetrokken uit titanium. Inclusief stoelen met koolstofvezel schalen en een met alcantara (in plaats van leder) bekleed interieur komt de besparing op 40 kilogram. Scheelt toch weer. Ook bijzonder: de aircobediening zit bij de HSO MS in de portieren en niet, zoals bij de 650S en 675LT, in de middenconsole. Kennelijk bespaarde dit ook gewicht.
25 stuks McLaren bouwt slechts 25 exemplaren van de MSO HS. Dat moet nog gebeuren, maar de verkoop is al wel achter de rug. Want ja, ze zijn allemaal al vergeven. Naar een prijs vragen heeft dan ook geen zin.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.