zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Audi A8 ondergaat kleine facelift

 

7 augustus 2007 - De Audi A8 heeft een kleine facelift ondergaan. De toplimousine van Audi werd optisch slechts in detail aangepast. Het meeste nieuws vinden we dan ook onderhuids. Bovendien levert Audi de A8 voortaan met een nieuwe ´instapmotor´ in de vorm van de 2.8 FSI V6.

De huidige generatie van de Audi A8 is sinds 2002 op de markt. In 2005 onderging het model een redelijk rigoureuze facelift waarbij de single-frame grille op de gehele serie werd doorgevoerd. Nu - twee jaar later - ondergaat de A8 wederom een facelift. Ditmaal blijven de wijzigingen vooral beperkt tot de techniek. Wie de nieuwe en de ´oude´ A8 van elkaar wil onderscheiden moet goed kijken. Zo heeft Audi de grille licht aangepast en is de vorm van de onderbumper opnieuw getekend. De buitenspiegels zijn voortaan voorzien van knipperlichtunits en de achterlichten voorzien van LED-techniek. Een paar nieuwe lichtmetalen wielen en andere exterieurkleuren ronden de facelift aan de buitenzijde af.



Nieuwe instapmotor: 2.8 FSI
Belangrijker nieuws vinden we onder de motorkap. Audi levert de A8 voortaan namelijk met een nieuwe instapmotor. Onder de 3.2 FSI komt de 2.8 FSI in het gamma. De motor is bekend uit de A6 en levert een vermogen van 210 pk en een koppel van 280 Nm. De V6 maakt gebruik van directe brandstofinspuiting (FSI) en weet daardoor goede prestaties te combineren met een relatief laag verbruik van 8,3 l/100 km. De nul naar honderd sprint voltooid de A8 2.8 FSI in 8,0 seconden en de topsnelheid ligt op 238 km/h. De motor is gekoppeld aan de continue variabele Multitronic-transmissie en stuurt het vermogen enkel naar de voorwielen. Uiteraard zijn alle andere motoren ongewijzigd leverbaar in de A8.

Verbeterd comfort
Om het comfort en de sportieve rij-eigenschappen naar een hoger plan te tillen werd ook onderhuids het een en ander aangepast. Zo is de stuurinrichting herzien en moet de A8 daardoor een directer stuurkarakter kennen. Verder werden diverse onderdelen van de luchtvering aangepast en is hierdoor meer comfort en meer sportiviteit gerealiseerd. Meer geluidsisolatie heeft er tot slot voor gezorgd dat het interieur nog stiller is geworden. Om de bestuurder te assisteren in lastige situaties levert Audi de A8 met lane assist en side assist. Hiermee wordt de ´omgeving´ rond de auto in de gaten gehouden op het moment dat er bedoeld en onbedoeld van rijbaan gewisseld wordt.

November bij de dealers
Vanaf november staat de vernieuwde Audi A8 bij de dealers. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Zijn officiële debuut beleeft de A8 op de IAA in Frankfurt. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10