7 augustus 2007 - De Audi A8 heeft een kleine facelift ondergaan. De toplimousine van Audi werd optisch slechts in detail aangepast. Het meeste nieuws vinden we dan ook onderhuids. Bovendien levert Audi de A8 voortaan met een nieuwe ´instapmotor´ in de vorm van de 2.8 FSI V6.
De huidige generatie van de Audi A8 is sinds 2002 op de markt. In 2005 onderging het model een redelijk rigoureuze facelift waarbij de single-frame grille op de gehele serie werd doorgevoerd. Nu - twee jaar later - ondergaat de A8 wederom een facelift. Ditmaal blijven de wijzigingen vooral beperkt tot de techniek. Wie de nieuwe en de ´oude´ A8 van elkaar wil onderscheiden moet goed kijken. Zo heeft Audi de grille licht aangepast en is de vorm van de onderbumper opnieuw getekend. De buitenspiegels zijn voortaan voorzien van knipperlichtunits en de achterlichten voorzien van LED-techniek. Een paar nieuwe lichtmetalen wielen en andere exterieurkleuren ronden de facelift aan de buitenzijde af.
Nieuwe instapmotor: 2.8 FSI
Belangrijker nieuws vinden we onder de motorkap. Audi levert de A8 voortaan namelijk met een nieuwe instapmotor. Onder de 3.2 FSI komt de 2.8 FSI in het gamma. De motor is bekend uit de A6 en levert een vermogen van 210 pk en een koppel van 280 Nm. De V6 maakt gebruik van directe brandstofinspuiting (FSI) en weet daardoor goede prestaties te combineren met een relatief laag verbruik van 8,3 l/100 km. De nul naar honderd sprint voltooid de A8 2.8 FSI in 8,0 seconden en de topsnelheid ligt op 238 km/h. De motor is gekoppeld aan de continue variabele Multitronic-transmissie en stuurt het vermogen enkel naar de voorwielen. Uiteraard zijn alle andere motoren ongewijzigd leverbaar in de A8.
Verbeterd comfort
Om het comfort en de sportieve rij-eigenschappen naar een hoger plan te tillen werd ook onderhuids het een en ander aangepast. Zo is de stuurinrichting herzien en moet de A8 daardoor een directer stuurkarakter kennen. Verder werden diverse onderdelen van de luchtvering aangepast en is hierdoor meer comfort en meer sportiviteit gerealiseerd. Meer geluidsisolatie heeft er tot slot voor gezorgd dat het interieur nog stiller is geworden. Om de bestuurder te assisteren in lastige situaties levert Audi de A8 met lane assist en side assist. Hiermee wordt de ´omgeving´ rond de auto in de gaten gehouden op het moment dat er bedoeld en onbedoeld van rijbaan gewisseld wordt.
November bij de dealers
Vanaf november staat de vernieuwde Audi A8 bij de dealers. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Zijn officiële debuut beleeft de A8 op de IAA in Frankfurt.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com