zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Eerste viercilinder voor Range Rover Sport

 

17 augustus 2016 - Land Rover heeft de toppers onder de Range Rovers opgefrist voor modeljaar 2017. En daarbij durfde het voor het eerst over te stappen op een vierpitter, terwijl er aan de andere kant van het spectrum een nieuw topmodel met V8 staat te trappelen.

Te beginnen met de Range Rover Sport. Die heeft zijn 3.0 liter TDV6 ingeruild voor een 2.0 liter viercilinder-diesel. Dat klinkt als een pietluttig motortje voor zo'n kolos, maar vergis je niet. Het turboblok kan 240 pk opwekken en is hiermee niet eens zo veel minder krachtig dan de uitgaande krachtbron, die 259 pk leverde.Het koppel loopt met 100 Nm wel enigszins terug naar 500 Nm, maar hiertegenover staat een veel zachter prijskaartje. De Range Rover Sport SD4, die te herkennen is aan de dubbele uitlaat, is namelijk te koop vanaf € 83.364,-. De uitgezwaaide TDV6 heeft de prijslijsten verlaten met een vanafprijs van € 92.250,-. Voortaan heb je daar bijna de SDV6-uitvoering voor met 306 diesel-pk's en 700 Nm trekkracht. De prijs daarvan begint bij € 95.165,-.



Range
Ook bij het absolute vlaggenschip, de 'klassieke' Range, verandert het een en ander vanaf modeljaar 2017. Zo is er een nieuwe topuitvoering, genaamd SV Autobiography Dynamic. Deze versie is enkel met 'korte' wielbasis leverbaar, maar niet getreurd: onder de kap gaat de Supercharged-V8 van de machtige SVR schuil, oftewel een 550 pk sterke vijfliter. Om dit geweld in goede banen te leiden staat de SV Autobiography Dynamic op een door SVO afgesteld, acht millimeter verlaagd onderstel en zijn er remmen van Brembo gemonteerd. De prijs? Tegen € 244.264,- is deze super-de-luxe geweldenaar de uwe.

Infotainment opgewaardeerd
Naast nieuwe krachtbronnen en uitvoeringen stopt Land Rover de Range Rover (Sport) ook een nieuw InControl Touch Pro-infotainmentsysteem toe. Het aanraakscherm daarvan is groter en de bediening ervan lijkt nu sterk op die van een tablet, met 'pinch-and-zoom', zodat de gebruiker met twee vingers kan in- en uitzoomen op het beeld. Daarnaast zijn er meer connectiviteitsopties en apps beschikbaar.

Advanced Tow Assist
Een heel ander systeem dat ook debuteert is Advanced Tow Assist. Dit systeem maakt het manoeuvreren met een grote aanhanger een stuk makkelijker volgens de Britten. De bestuurder hoeft " met behulp van de Terrain Response 2-draaiknop " enkel de richting aan te geven waarin hij met de trailer wil achteruitrijden en de auto voert alle nodige stuurcorrecties uit. Ook waarschuwt het systeem als de combinatie dreigt te scharen. Verder is er nog Low Traction launch, een functie dat in staat stelt om in moeilijk terrein met weinig tractie vanuit stilstand gemakkelijk weg te rijden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10