zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Heeft Nissan de verbrandingsmotor opnieuw uitgevonden?

 

15 augustus 2016 - Infiniti of Nissan, wie eigenlijk met de eer mag strijken doet er niet toe. Feit is dat een stel knappe koppen bij het Japanse autoconcern de eerste benzinemotor met variabele compressieverhouding hebben ontwikkeld die een grote kans van slagen in de praktijk maakt.

Diverse autofabrikanten hebben het geprobeerd, decennialang, maar het lijkt Nissan dan wel Infiniti te zijn die er als eerste in slaagt een verbrandingsmotor met variabele compressieverhouding op de markt te brengen. Op de Autosalon van Parijs, begin oktober, zal deze tot Infiniti VC-T (Variable Compression-Turbocharged) gedoopte motor officieel aan de wereld worden gepresenteerd. Er is 20 jaar aan de motor gewerkt.



Enige uitleg
De compressieverhouding is de verhouding tussen de grootst mogelijke ruimte in een cilinderkamer (inclusief verbrandingskamer) en de verbrandingskamer alleen. Mocht dit lastig te begrijpen zijn, weet dan dat de compressieverhouding zeer bepalend is voor de prestaties van een motor.In principe geldt: hoe hoger de compressie, hoe efficiënter de verbranding en daarmee de motorprestaties. Daarnaast is het wellicht handig om te weten dat een benzine- en dieselmotor er een heel andere compressieverhouding op nahoudt. De gemiddede verhouding van 1:11 is hoog voor die eerste, maar juist laag voor die laatste.

Grote voordelen
Toen Mazda enkele jaren geleden de SkyActiv-motoren " met een compressieverhouding van 1:14 " voorstelde gold dat al als een doorbraak. Geen fabrikant had het eerder zover geschopt, en deze motoren bewezen zich ook in de praktijk al snel als bovengemiddeld zuinig en schoon.Toch kan het altijd beter, en wel wanneer de compressieverhouding automatisch afgeregeld wordt op de actuele rijomstandigheden. Nissan is dat naar eigen zeggen gelukt. Haar VC-T motor, een 2.0 liter viercilinder, kan de compressieverhouding variëren tussen 1:8 en 1:14. Het resultaat: een motorblok dat het zuinige karakter van een diesel of hybride combineert met het prestatieniveau van een hot hatchback. Hoe een en ander precies in zijn werk gaat en of de Infiniti VC-T productierijp is, dat geven de Japanners over anderhalve maand prijs. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10