Heeft Nissan de verbrandingsmotor opnieuw uitgevonden?
15 augustus 2016 - Infiniti of Nissan, wie eigenlijk met de eer mag strijken doet er niet toe. Feit is dat een stel knappe koppen bij het Japanse autoconcern de eerste benzinemotor met variabele compressieverhouding hebben ontwikkeld die een grote kans van slagen in de praktijk maakt.
Diverse autofabrikanten hebben het geprobeerd, decennialang, maar het lijkt Nissan dan wel Infiniti te zijn die er als eerste in slaagt een verbrandingsmotor met variabele compressieverhouding op de markt te brengen. Op de Autosalon van Parijs, begin oktober, zal deze tot Infiniti VC-T (Variable Compression-Turbocharged) gedoopte motor officieel aan de wereld worden gepresenteerd. Er is 20 jaar aan de motor gewerkt.
Enige uitleg De compressieverhouding is de verhouding tussen de grootst mogelijke ruimte in een cilinderkamer (inclusief verbrandingskamer) en de verbrandingskamer alleen. Mocht dit lastig te begrijpen zijn, weet dan dat de compressieverhouding zeer bepalend is voor de prestaties van een motor.In principe geldt: hoe hoger de compressie, hoe efficiënter de verbranding en daarmee de motorprestaties. Daarnaast is het wellicht handig om te weten dat een benzine- en dieselmotor er een heel andere compressieverhouding op nahoudt. De gemiddede verhouding van 1:11 is hoog voor die eerste, maar juist laag voor die laatste.
Grote voordelen Toen Mazda enkele jaren geleden de SkyActiv-motoren " met een compressieverhouding van 1:14 " voorstelde gold dat al als een doorbraak. Geen fabrikant had het eerder zover geschopt, en deze motoren bewezen zich ook in de praktijk al snel als bovengemiddeld zuinig en schoon.Toch kan het altijd beter, en wel wanneer de compressieverhouding automatisch afgeregeld wordt op de actuele rijomstandigheden. Nissan is dat naar eigen zeggen gelukt. Haar VC-T motor, een 2.0 liter viercilinder, kan de compressieverhouding variëren tussen 1:8 en 1:14. Het resultaat: een motorblok dat het zuinige karakter van een diesel of hybride combineert met het prestatieniveau van een hot hatchback. Hoe een en ander precies in zijn werk gaat en of de Infiniti VC-T productierijp is, dat geven de Japanners over anderhalve maand prijs. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.