29 juli 2016 - Feitelijk is het Engelse Bristol nooit weggeweest, maar echt springlevend was het ook niet. De dakloze Bullet is haar eerste nieuwe auto in meer dan tien jaar.
Bristol kent eenzelfde soort levensverhaal als TVR: klein, specialistisch, puur en opererend in de luwte. En zelden tot nooit kerngezond. In 2011 werd Bristol voor de dood weggehaald door een nieuwe eigenaar aan te trekken, genaamd Kamkorp Autokraft uit Zwitserland. Die kondigde opvallend genoeg niet meteen grootste ambities aan (zoals veel van diens soortgenoten doen die noodlijdende automerken opkoopt), maar kort erna lag ineens wel de productie van de Fighter stil, nota bene Bristol's enige troef. Nou ja, troef"¦? Niet meer dan 13 exemplaren verlieten de fabriek.
70 Wat blijkt nu: al die tijd heeft Bristol zich opgemaakt voor deze Bullet, een open, lichtgewicht tweezitter waarmee het merk haar 70ste verjaardag wil vieren. Dat het hiermee eigenlijk een jaartje te laat is " de oprichting was in '45 " is een gegeven waar enkel de kniesoor over valt.Interessanter is dat de Bullet puurder dan puur is. Geheel met de hand wordt de roadster gebouwd, met een carrosserie uit carbon, bovenop een chassis van aluminium. Al met al weegt de 4,2 meter lange Bullet nog geen 1.100 kilogram.
Bloedsnel Door het lage gewicht heeft de Bullet niet veel nodig om vlot vooruit te komen. Maar dan ken je Bristol niet. Dat monteert doodleuk een BMW-V8 die 375 pk en 500 Nm kan opwekken. Vervolgens hoef je geen raketgeleerde te zijn om te weten dat de Bullet behoorlijk van zijn plek gaat. In 3,8 seconden zit je ermee op 100 km/h. En de topsnelheid, voor wie durft met dat miezerige ruitje, ligt op 250 km/h. Qua schakelwerk is er keuze uit een handbak en automaat.
Aan de prijs Ambachtelijk gebouwde auto's zijn nooit koopjes geweest en al helemaal niet wanneer ze in (zeer) kleine aantallen worden gemaakt. Dat de Bristol Bullet een prijs kent van 250.000 pond komt dan ook niet een verrassing. Toch zijn de eerste orders al geschreven.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.