27 juli 2016 - Zelden tikt een sportauto de respectabele leeftijd aan van 12 jaar. De Aston Martin DB9 doet het, maar onlangs viel dan toch het doek voor de Britse GT.
Eind vorige week rolden de laatste exemplaren van de band in Gaydon. Negen stuks, die Aston Martin onder de noemer 'Last Of 9' als definitieve uitzwaai-editie op de markt zal brengen. Uiteraard bemoeide personaliseringsafdeling Q zich met dit negental van een GT die niet snel vergeten zal worden. Nog meer dan de DB7 is de DB9 immers een inspiratiebron geweest voor vele autodesigners.
Pappen en nathouden Hoe tijdloos ook, de Aston Martin DB9 had vele facelifts en nog meer speciale uitvoeringen nodig om het zo lang vol te houden. Heel eventjes was ie er zelfs als 'decadente' Virage. Ook de techniek werd continu aangescherpt. Zo startte de DB9 met een 5.9 liter V12, goed voor 450 pk. Later nam dit toe naar 477 pk en sinds 2013 genoten de DB9 Coupé en Volante elk een vermogen van 517 pk. De raceversie DBR9 wist het zelfs tot 600 pk te schoppen.
Waarom geen DB8? Goede vraag. Aston Martin sloeg deze benaming over omdat het bang was dat men het idee zou krijgen dat de DB de beschikking had over een V8, iets dat het merk graag wilde voorkomen als fervent aanhanger van de twaalfcilinder. En nog steeds, ondanks de toenemende druk op downsizing, blijft Aston Martin trouw aan de 'prestigieuze' twaalfcilinder. Al laat de DB11 ook zien dat turbo's inmiddels wel geaccepteerd zijn in Gaydon. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.