1 oktober 2008 - Tussen al het grote nieuws dat ons te wachten staat in Parijs, presenteert Mercedes-Benz nog de S 320 CDI BlueEFFICIENCY. Middels deze inmiddels bekende maatregelen heeft Das Haus het verbruik en de CO2-emissie van de toplimousine met 320 CDI-motor nog verder naar beneden kunnen brengen.
De Mercedes-Benz S 320 CDI BlueEFFICIENCY verbruikt minder brandstof dan de conventionele S 320 CDI. Het verbruik bedraagt 7,6 l/100 km, terwijl een gewone S 320 CDI 8,3 liter dieselolie per 100 kilometer nodig heeft. De CO2-uitstoot is met 21 g/km gedaald naar een totaal van 199 g/km.
Stuurbekrachtiging op commando
Om de S 320 CDI circa 10% zuiniger te maken heeft Mercedes allerlei BlueEFFICIENCY-maatregelen op de limousine losgelaten. Hieronder vallen onder meer lichtere 19 inch wielen, banden met een lagere rolweerstand, een zeventraps 7G-tronic automaat die automatisch ontkoppelt bij het stilstaan en een stuurbekrachtiging die alleen in werking treedt wanneer het stuur daadwerkelijk roteert. De hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging bouwt namelijk uitsluitend druk op wanneer de bestuurder het stuurwiel draait. In de rechtuit stand van het stuurwiel en het niet bewegen ervan wordt er zodoende geen energie door de pomp geleverd. Vooral op langere afstand levert deze techniek brandstofbesparing op.
Geen motorveranderingen
Er hebben qua kracht geen veranderingen aan de V6-dieselmotor plaatsgevonden. Het vermogen bedraagt nog steeds 235 pk en 540 Nm koppel. De acceleratie naar 100 km/h vergt 7,8 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
Enorme beursstand
Mercedes moet wel een enorme beursstand op de Autosalon van Parijs afgehuurd hebben. Want naast deze S 320 CDI BlueEFFICIENCY neemt het merk vele andere primeurs mee naar de Franse hoofdstad, zoals de ConceptFASCINATION, de S 400 BlueHYBRID, SLR Roadster 722 S en de S 600 Guard Pullman.