13 juli 2016 - Een Bentley Bentayga kost al gauw over de drie ton. 'Absurd!', menen velen, net als al die andere auto's met dergelijke prijskaartjes. Kan zijn, maar hier valt ook zeker over te discussiëren wanneer je aan het ontleden van zulke auto's slaat. De kans is groot dat er al snel (meer) begrip wordt gekweekt bij het ontdekken van de immens complex technologie onderhuids.
Een Bentayga zit van onder tot boven tjokvol met broodnodige functies en puur vermakelijke snufjes. Neem bijvoorbeeld de audio-installatie alleen al; die telt zomaar eventjes 20 speakers. En voor een harmonieus stukje muziek moeten die natuurlijk allemaal feilloos werken en op elkaar afgestemd zijn.Verder is Bentley's super-de-luxe mastodont onder meer uitgerust met een klimaatsysteem voorzien vier temperatuurzones, allerhande lasers, camera's en radarsensoren en zijn de zetels elektrisch verstelbaar, geventileerd, verwarmbaar én voorzien van een massagefunctie. Er is zelfs een apart 48V-systeem voor de stabiliteitscontrole en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het geheel wordt door niet minder dan 90 processoren aangestuurd en in de gaten gehouden.
Zenuwstelsel Al die snufjes moeten natuurlijk gevoed worden en dat betekent dat het elektrische systeem ze stuk voor stuk moet zien te bereiken. De kabelboom van een Bentayga kronkelt zich dan ook door alle hoekjes en gaatjes en vormt een patroon dat heel wat weg heeft van aders of zenuwen in een menselijk lichaam. Deze CAD-tekeningen die door Bentley zijn vrijgegeven, illustreren dat. Geen twee kabelbomen zijn gelijk, want ze hangen af van wat de klant heeft aangevinkt qua opties. Dat de bekabeling zwaar is, staat in elk geval als een paal boven water. En dat het uiterst spectaculair is om 'naakt' te aanschouwen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.