zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe C3 is mengelmoes van trendy Citroëns

 

29 juni 2016 - Citroën heeft een gloednieuwe C3. Toch lijk het alsof je de auto al wat langer kent, want het model oogt als kruisbestuiving tussen de DS3, C4 Picasso en de C4 Cactus. En dat is iets goeds!

Zolang de C3 al rolt is het een prima auto, maar nogal een muurbloempje. De concurrentie heeft tot dusver althans weinig moeite gehad het model in een schaduwhoekje te duwen. Dat moet maar eens voorbij zijn, meent Citroën, en daarom lijkt de nieuwe C3 in niets op zijn voorganger(s). Maar wel behoorlijk veel op andere, meer spraakmakende Citroëns die vrij recent zijn gelanceerd.



Uit de schaduw
DS staat sinds kort op eigen benen, en door deze actie van Citroën lijkt het wel alsof de C3 uit een keurslijf is gesprongen nu 'ie niet meer zozeer hoeft op te kijken tegen de kijk-mij-eens-DS3. Sterker, de nieuwe C3 zou zomaar de nieuwe DS3 kunnen zijn. Het nieuwe design, dat voortaan vergaand te personaliseren is, spreekt veel meer tot de verbeelding en de details zijn bij vlagen zelfs gedurfd. Hiermee duiden we natuurlijk vooral op de eigenaardige Airbumps op de deuren waarmee de C4 Cactus eerder al de tongen losmaakte. Zo kennen we Citroën weer!

Crossover-ambities
De rest van de koets is een mengelmoes tussen dat van de DS3 en C4 Picasso. De achterlichten lijken welhaast rechtstreeks zijn overgekomen van die eerste, terwijl het interieur zichtbaar is geïnspireerd op die laatste. Toch vind je aan de buitenzijde ook nog enkele stijlkenmerken van de C4 Cactus. En profil bijvoorbeeld neigt de nieuwe C3 namelijk ietwat naar een crossover. De half-zwarte wielkasten en dito bumpers dragen hier zonder meer aan bij, maar ook de toegenomen buitenmaten. Zo meet de lengte nu 3,99 meter, een winst van 5 centimeter, terwijl de breedte met enkele centimeter toenam tot 1,75 meter. De hoogte is juist afgenomen tot 1,47 meter, maar Citroen belooft desondanks meer binnenruimte (achterin?). In de kofferbak past in elk geval 300 liter aan bagage.

For Russia with love
We haalden het in een vorige alinea al eventjes vluchtig aan: vanbinnen heeft de nieuwe C3 een soortgelijk retro-interieur gekregen als de C4 Cactus. Je moet hier wel een beetje van houden, maar dat is een etiket waarmee Citroën juist graag te koop loopt. Kortom, de C3 kan het hebben en het is bovendien een keer wat anders. In het midden prijkt (bij de duurdere modellen) het grote display van het multimediasysteem. Maar het leukste schermpje is die van de optionele ConnectedCam-dashboardcamera. Hiermee kunnen middels een groothoeklens achter de achteruitkijkspiegel korte HD-filmpjes en foto's (op)genomen worden. Leuk om te delen op Facebook, Youtube en eigen gebruik en handig bij verzekeringskwesties. Sterker, bij een aanrijding slaat de dashcam automatisch de 30 seconden ervoor en erna op! (Tegen)bewijs leveren was hiermee nog nooit zo eenvoudig. De nieuwe C3 wordt vast heel gewild in Rusland.

Onderstel van Peugeot 208
Hoewel de C3 als echt nieuw beschouwd mag worden, ontleent 'ie het onderstel van de Peugeot 208. Citroën zou echter Citroën niet zijn als het het veerkarakter niet een stukje zachter heeft afgesteld dan haar PSA-partner.Ook de motoren zijn overgekomen van de Peugeot 208. Dat betekent dat de C3 aftrapt met een 1.0 liter driecilinder met 68 pk, gevolgd door een 1.2 met 82 pk. De eerste turbomotor heeft tevens een inhoud van 1.200 cc, maar kan 110 pk leveren. Dieselen is mogelijk met de 75 of 100 pk sterke 1.6 BlueHDi's. Een handbak is standaard, een automaat op termijn optioneel op sommige versies.De nieuwe Citroën C3 wordt vanaf oktober bij de dealer verwacht. Prijzen zijn nog onbekend. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10