zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Straatlegale McLaren P1 LM is wat de GTR had moeten zijn

 

27 juni 2016 - De GTR, die McLaren vorig jaar toonde, moest de snelste, extreemste en exclusiefste P1 van allemaal zijn. Dat is 'ie niet. Dat is deze P1 LM, die bovenal wel straatlegaal is.

De P1 GTR is eigenlijk McLaren's zwanenzang als het om de P1 gaat. Achteraf was er echter één dingetje volgens velen): ermee pronken op de openbare weg was verboden. Want tja, louter op de circuits ben je niet het enige heertje met een monsterlijk speeltje. En daar heb je als GTR-eigenaar dan 2,5 miljoen voor betaald. Dat kan beter en in reactie hierop ging McLaren dan ook overstag: het zou mogelijk worden de GTR om te bouwen tot een straatlegaal exemplaar. Het bedrijfje en goede vriend van McLaren Lanzante kreeg de eervolle opdracht dit voor elkaar te boksen, wat lukte. Inmiddels rijden er al een handvol straatlegale GTR's rond. De eigenaren hiervan blij, wij blij. Toch kan het nog mooier. Met een P1 LM.



Tweaks in de marge
Stilletjes is de P1 LM wat de GTR meteen had moeten zijn: de perfecte McLaren P1. Wat dat zoal inhoudt? Nou, de lichtste P1 mogelijk. Niet meer dan 1.285 kilogram weegt de LM, wat voor hypercar-begrippen een vedergewicht is. Aan de 1.000 pk sterke aandrijflijn is niet gesleuteld, maar wonderwel is de LM toch nog sneller dan zijn aan het circuit gebonden broer. Niet nader uitgelegde en ongetwijfeld minuscule verbeteringen aan het chassis en de ophanging hebben dit zoal mogelijk gemaakt. Daarnaast is de achtervleugel nog wat extremer uitgevoerd, net als de splitter aan de voorzijde. Deze aerodynamische tweaks zorgen ervoor dat je smalle winkelstraatjes en nauwe bosweggetjes maar beter kunt mijden, maar als het gas erop kan, weet dan dat de LM over liefst 40% meer downforce dan de GTR beschikt.

Extreem exclusief (en kostbaar)
Alsof al die technische extremiteiten rond de McLaren P1 LM nog niet genoeg zijn, is ook nog besloten de oplage te beperken tot slechts vijf stuks. Zelfs van de zeer gewilde F1 LM werd er eentje meer gemaakt. Naar de kostprijs hoef je niet te vragen. Daarmee kan, om het zomaar te zeggen, een noodlijdende voetbalclub met een aanvechtbare eredivisielicentie gered worden. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10