30 mei 2016 - Er wordt gefluisterd dat de Beetle in 2018 verdwijnt om niet meer terug te komen. Maar goed, zover is het nog niet, en Volkswagen doet " voor nu " net alsof haar neus bloedt door het retromodel opnieuw in het zonnetje te zetten via een facelift.
Tot dusver heeft de (New) Beetle nog niet dat gebracht wat Volkswagen ervan had verwacht. Zowel met de eerste als de huidige, tweede generatie sinds de reïncarnatie in 1998. Vandaar dus de steeds sterker wordende geruchten dat het doek wel eens kan gaan vallen voor de Beetle nadat de productcyclus van het bestaande model erop zit. Maar wie weet dat deze facelift het tij doet keren.
Design-lines Dat de Beetle en Beetle Cabrio in 't nieuw zijn gestoken is meteen te zien aan de bumpers. Die zijn een stuk potiger dan voorheen, met grotere luchtinlaten. Wil je de meest agressieve looks, ga dan voor de R-line van de in totaal drie design-lines die Volkswagen op de vernieuwde Beetle introduceert. Elke uitvoering heeft zo zijn specifieke kenmerken. Verder zijn er nieuwe smaken lichtmetalen wielen in 17 en 18 inch, en zijn de lichtunits tevens opgefrist.
Jeans Beetle Aan de binnenkant is er ook het een en ander gemoderniseerd. Zo is het instrumentarium voortaan helderder voor een betere afleesbaarheid (blijkbaar was daarover geklaagd) en hebben de materialen een upgrade gekregen. Nieuw bekledingstoffen, kleuren en sierlijsten zijn er ook en daarvan wil Volkswagen de Denim-uitvoering in het bijzonder graag eventjes uitlichten. De Beetle Denim (foto 5) is met zijn Stonewash Blue Metallic-lak en 'spijkerstof'-cabriodak namelijk een subtiele knipoog naar de Jeans Beetle uit 1974.
Nazomeren Het motorenpalet van de vernieuwde Beetle en Beetle Cabriolet blijft onveranderd. Het begint bij een 1.2 TSI benzine met 105 pk en stoomt door tot maximaal 200 pk. Bestellen kan binnenkort al voor nog onbekende prijzen en de levering komt na de zomer op gang. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.