zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Grand(eur): de nieuwe Renault Grand Scénic

 

24 mei 2016 - Groter, ruimer en luxueuzer. Maar tegelijkertijd ook vele malen stijlvoller dan zijn hoekige voorganger. De nieuwe Renault Grand Scénic heeft grandeur. En dat is uniek in het MPV-segment.

Als je comfortabel 5 dan wel 7 personen wilt vervoeren, plaats wilt kunnen bieden aan 765 liter bagage en daarbij de nodige luxe- en veiligheidsuitrusting kwijt wilt heb je behoorlijk wat ruimte nodig. Als je bovendien bedenkt dat je dit binnen een lengte van 4.634 mm en een breedte van 1.865 mm moet doen dan krijg je al snel te maken met behoorlijke functionele vormen. Nee hoor, zo bewijst Renault met de nieuwe Grand Scénic.



Standaard 20 inch lichtmetaal
We waren al enthousiast bij de introductie van de 'korte' Scénic en zullen ook ditmaal ons geluk niet onder stoelen of banken steken. Want met de stijlvolle carrosserie is deze nieuwe Grand Scénic gewoon een prima verschijning bij de Appie of de bouwmarkt. Lef is het dat Renault ook ditmaal koos voor standaard 20 inch lichtmetalen wielen. Daarbij moeten we echter wel een kanttekening plaatsen: de wielen hebben een breedte van slechts 195 mm. Het is de vraag hoe dat er in de praktijk uit ziet.

Motorengamma
Die smalle banden dragen in ieder geval bij aan een lage rolweerstand. De laagste in zijn klasse zelfs, aldus Renault. En dat heeft een positief effect op het verbruik van de vijf leverbare motoren. Het gamma bestaat uit twee benzinemotoren met respectievelijk 115 en 130 pk. Daarnaast hebben we drie diesels: de dCi met 130 en 160 pk alsook een dCi 110 Hybrid Assist. Die laatste wordt geholpen door een elektromotor. Voor zowel de 160 pk sterke diesel is naast de handgeschakelde zesbak ook een zestrapsautomaat met dubbele koppeling beschikbaar terwijl de dCi 110 kan worden geleverd met een zeventraps EDC-transmissie.

Liters bagage
We haalden het in het begin al aan, de Grand Scénic kan 765 liter bagage meenemen. Daar is één maar, dat is in het geval van vijf inzittenden. Met de derde zitrij in gebruik zal de hoeveelheid fors afnemen, al wil Renault ons momenteel nog niet vertellen met hoeveel. Naast de standaard bagageruimte laten de Fransen weten met een druk op de knop de bagageruimte te kunnen vergroten door de achterbank neer te klappen. Er ontstaat vervolgens een compleet vlakke laadvloer. Echt grote spullen meenemen? Dan kan ook de passagiersstoel voorover geklapt worden. En tijdens een (lange) reis is het prettig om te weten dat de lade in het dashboardkastje (13 liter) alsook de vakjes onder de vloer (11,5 liter) voldoende opbergmogelijkheden te bieden hebben.

Prijzen volgen
Renault zal de nieuwe Grand Scénic vanaf het najaar van 2016 bij de dealers binnenrijden. De prijzen worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10