17 mei 2016 - 80 mille iets te veel van het goede, maar wel graag een bloedsnelle BMW 1- of 2-serie onder de kont? Dan moet je de M140i of M240i hebben! Beide zijn zowat net zo kwiek als de M2.
BMW heeft nog eens goed naar de 3.0 liter zescilinder gekeken die de M135i en M235i aandrijft. En die check-up resulteert in meer vermogen. Onder meer een nieuwe turbo zorgt ervoor dat de beide modellen nu 340 pk en 500 Nm sterk zijn, voor BMW meteen het excuus om de beide modellen voortaan als M140i en M240i door het leven te laten gaan.
Prestaties Een winst van 14 pk en 50 Nm lijkt op papier magertjes, maar de BMW M140i en M240i zijn er anders wel degelijk nog een stuk sneller van geworden. Zo duurt de sprint naar 100 km/h nog maar 4,8 seconden wanneer de bestuurder zelf de pook ter hand neemt. Nog eens twee tiende sneller kan door de 8-traps automaat aan te vinken en wanneer je ook xDrive laten installeren knal je in 4,4 seconden naar de 100 km/h. Dat is slechts een tiende trager dan de 370 pk sterke M2!
Tussengas-modus Behalve het opgepepte vermogen, blijken de nieuwe motoren ook nog eens 7% spaarzamer met brandstof om te springen. Tenzij je dat het gros van dat vermogen inzet natuurlijk. Om de handbak te sparen, beschikken die versies nu ook over een functie die bij het schakelen het motortoerental aanpast. Een elektronische tussengasfunctie. Wedden dat dat leuk klinkt?Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.