zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Verkoop Mercedes met Airscarf per direct verboden

 

17 mei 2016 - Een gevoelige dreun voor Mercedes-Benz. Het merk mag " wegens het schenden van een patent " per direct geen auto's meer verkopen met Airscarf. Je weet wel, het systeem dat een behaaglijk briesje blaast in de nek van de bestuurder en op zowat alle dakloze Mercedessen sinds 1998 wordt aangeboden.

Door het verbod, dat een Duitse federale rechtbank oplegde, moet Mercedes-Benz met onmiddellijke ingang de verkoop staken van de S-klasse Cabrio, SL, SLC, E-klasse Cabrio en C-klasse Cabrio die met Airscarf zijn uitgerust. Zelfs de handel op occasions met dit systeem is verboden. Tenminste, zolang het is ingeschakeld. Wordt het buiten werking gesteld, dan mag Mercedes de verkoop ervan voortzetten. Naast het verkoopverbod moet Mercedes tevens ogenblikkelijk stoppen met alle reclame en andere communicatie-uitingen over Airscarf. En BMW, dat een technisch erg verwante installatie aanbiedt op de 4 Serie Cabrio, doet er alvast goed aan hetzelfde te doen.



Gestolen idee
Vanwaar deze halsoverkop actie? Wel, het verbod komt er omdat Mercedes het idee gepikt zou hebben van ene Ludwig Schatzinger. Die bedacht in 1996 namelijk een systeem dat lucht via ventilatoren in de autostoelen " voorbij verwarmingselementen " in de nek van de inzittenden blaast en besluit er prompt een patent voor aan te vragen. Mercedes commercialiseert (al dan niet toevallig) een eerste Airscarf-systeem in 1998. En daarmee start meteen een juridisch gevecht.Daimler won daarin al twee veldslagen, maar gaat nu in de beslissende ronde toch onderuit. Het moet Schatzinger schadevergoeding betalen en mag geen enkele auto met een actief Airscarf-systeem verhandelen tot het verlopen van het patent. Gelukkig voor Mercedes verloopt dat al eind dit jaar. Klanten met Airscarf in de auto (die nu verplicht moet worden uitgeschakeld) zullen het systeem dus niet al te lang moeten missen.

Alleen in Duitsland
Een tikkeltje beschamend is het allemaal wel, want het vonnis geldt namelijk enkel in Duitsland. En hoewel Schatzinger uiteraard ook compensatie zal eisen voor auto's die buiten dat land geleverd zijn, zullen Mercedes-rijders in andere landen er wellicht nooit hinder van ondervinden. Zo snel draait de juridische molen nu eenmaal niet.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10