12 mei 2016 - Absoluut één van de leukste en meest bijzondere auto's die we vorig jaar reden was de Abarth 695 Biposto. Eigenlijk het enige commentaar op dat knettergekke Italiaantje was dat hij nog was gestoeld op de 500 van vóór de facelift, terwijl Fiat haar kleinste toch echt al in 't nieuw had gestoken.
Met de vernieuwde 595 trekt Abarth dit nu recht, al zal dit te laat komen voor de onvergetelijke en peperdure 695 Biposto. Doen we niet meer over. De Abarth 595 is hier het lijdend voorwerp en die smoelt lekkerder en gemener dan ooit te voren. Nog dikkere sportbumpers, wielen met een agressiever design en een diffuser met voortaan vier in plaats van twee eindpijpen. Vier! Op dat relatief smalle kontje. Maffe gasten, daar bij Abarth. En toch hou je van ze.
Overige nieuwingheden Net als de Fiat 500 bijna een jaar geleden ontvangt de vernieuwde Abarth natuurlijk ook nieuwe lichtunits, LED-dagrijverlichting, een aangepast dashboard met in het midden, al dan niet tegen bijbetaling, een nieuw infotainmentsysteem.
Meer pk's Allemaal leuk en aardig, maar de extra pk's onder de kap interesseren ons nog het meest. De 1.4 liter turbomotor levert nu 145 pk in plaats van 140 pk. Een bescheiden winst van 5 pk weliswaar, maar geloof ons, één pk erbij voor een doorsnee hatchback voelt in een bommetje als de Abarth 595 als drie pk extra's.Mocht dit toch niet genoeg zijn, dan ga je toch gewoon voor de Competizione-uitvoering met 180 pk. Je zit dan nog maar 10 pk van de extreme 695 Biposto af, plus je krijgt zoal ook een nog wat harder onderstel, een mechanisch sper tussen de voorwielen en enkele andere sportieve goodies. Als tussenmaatje is er de 595 Turismo. Die levert 165 pk. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.