17 september 2008 - In de zomer van 2009 zal Mercedes-Benz haar eerste hybride ooit lanceren. Het betreft een S 400 BlueHYBRID die gebaseerd is op een S 350. Een 3.5 liter V6 met 279 pk in combinatie met een elektromotor van 20 pk zorgt voor de aandrijving.
Mercedes-Benz zal in de zomer van 2009 haar eerste hybride lanceren in de vorm van een S 400 BlueHYBRID. De auto is gebaseerd op de S 350 en wordt aangedreven door een 3.5 liter V6-motor met 279 pk. Een elektromotor met 20 pk en 160 Nm neemt het andere deel van het totale vermogen voor rekening. Een aantal geavanceerde lithium-ion batterijen voedt de elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 299 pk en 385 Nm en dat is genoeg om de hybride in 7,2 seconden naar de 100 m/h te laten sprinten. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Een 7G-TRONIC zeventraps automaat regelt de verzetten en is special geconfigureerd voor de hybridemodule, operationele controlesystemen en het hoge voltage van de accu’s.
2,2 l/100 km eraf gesnoept
Veel belangrijker is natuurlijk de CO2-uitstoot van de limousine. Deze bedraagt slechts 190 gr/km. Niet slecht voor een auto met dit formaat en gewicht. Het brandstofverbruik blijft beperkt tot 7,9 liter per 100 kilometer. Dat is 2,2 l/100 km minder dan dat de S 350 bij een gelijk aantal kilometers nodig heeft. Dit resultaat wordt mede behaald door de standaard start/stop knop. Wanneer de hybride minder dan 15 km/h rijdt schakelt deze knop automatisch de motor uit. Hierdoor wordt zoveel mogelijk brandstof bespaard. Versnelt de auto, dan wordt de V6 door de elektromotor weer ingeschakeld. Een ‘intelligente’ unit weet precies wanneer de bestuurder langzaam een bocht indraait of inparkeert. Vervolgens koppelt het systeem dit door aan de start/stop knop, zodat deze de motor in dit geval draaiende houdt.
Gelijkblijvende binnenruimte
De Mercedes technici hebben het voor elkaar gekregen de accu-unit zo compact te bouwen dat dit niet ten koste gaat van de interieur- of bagageruimte. De unit is qua formaat namelijk even groot als de accu die in een conventionele S-klasse is gemonteerd en past hiermee gewoon in het motorcompartiment.
Juni 2009 op de markt
De S 400 BlueHYBRID wordt gebroederlijk naast de normale S-klasse modellen geproduceerd in de fabriek in Sindelfingens. De V6-benzinemotor, automatische transmissie en de elektromotor worden eerst samengevoegd tot één hybridemodule alvorens het in de limousine worden geschroefd. De S 400 BlueHYBRID zal in juni 2009 op de Europese markt verschijnen. China en de Verenigde Staten moeten nog een aantal maanden wachten.