zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

4 turbo's voor BMW's nieuwe diesel

 

4 mei 2016 - Omdat drie turbo's kennelijk nog niet genoeg zijn, voegt BMW er nóg eentje toe bij haar nieuwe dieselmotor die debuteert in de 750d.

BMW is al een tijdje gestopt met het bouwen van achtcilinder-diesels. Sinds 2009 tellen haar zelfontbranders niet meer dan zes trappellende zuigers. Maar het aantal turbo's daarop stijgt wel met de jaren. Van één, naar twee, naar liefst drie op de laatste generatie M50d-motoren. Dit zou toch genoeg moeten zijn, zou je denken. BMW denkt hier anders over.



Quad Turbo
Omdat BMW liever niet tornt aan de cilinderinhoud (3.0 liter) van haar zescilinder-diesel, is het toepassen van meer turbo's een relatief eenvoudige manier om tot meer vermogen en efficiënte te komen. En zo is BMW's 3.0 liter Quad Turbo Diesel ontstaan, met twee turbo's die effectief zijn bij lage toerentallen en twee in de hogere toerenregio.

Prestaties
Het resultaat van vier turbo's is een krachtcentrale die tussen 4.000 en 4.400 tpm een maximumvermogen van 395 pk opwekt. De maximale trekkracht bedraagt 760 Nm en dat is voorhanden van 2.000 tot 3.000 tpm. Dat is overigens niet al wat BMW eruit zou kunnen halen, maar de nieuwe dieselmotor wordt in eerste instantie aan de welbekende 8-traps ZF-automaat gekoppeld en als je daarvan wilt dat de tandwielen op hun plaats blijven zitten, dan is dit het maximum momenteel.

750d
Zoals gezegd debuteert de motor in de BMW 750d. Dat diesel-vlaggenschip is hiermee goed voor een acceleratie naar 100 km/h in " hou je vast " minder dan vijf tellen en een top van 250 km/h. Begrensd, welteverstaan. Later volgen de X5, X6 en de volgende generatie van de 5-serie.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10