4 mei 2016 - Omdat drie turbo's kennelijk nog niet genoeg zijn, voegt BMW er nóg eentje toe bij haar nieuwe dieselmotor die debuteert in de 750d.
BMW is al een tijdje gestopt met het bouwen van achtcilinder-diesels. Sinds 2009 tellen haar zelfontbranders niet meer dan zes trappellende zuigers. Maar het aantal turbo's daarop stijgt wel met de jaren. Van één, naar twee, naar liefst drie op de laatste generatie M50d-motoren. Dit zou toch genoeg moeten zijn, zou je denken. BMW denkt hier anders over.
Quad Turbo Omdat BMW liever niet tornt aan de cilinderinhoud (3.0 liter) van haar zescilinder-diesel, is het toepassen van meer turbo's een relatief eenvoudige manier om tot meer vermogen en efficiënte te komen. En zo is BMW's 3.0 liter Quad Turbo Diesel ontstaan, met twee turbo's die effectief zijn bij lage toerentallen en twee in de hogere toerenregio.
Prestaties Het resultaat van vier turbo's is een krachtcentrale die tussen 4.000 en 4.400 tpm een maximumvermogen van 395 pk opwekt. De maximale trekkracht bedraagt 760 Nm en dat is voorhanden van 2.000 tot 3.000 tpm. Dat is overigens niet al wat BMW eruit zou kunnen halen, maar de nieuwe dieselmotor wordt in eerste instantie aan de welbekende 8-traps ZF-automaat gekoppeld en als je daarvan wilt dat de tandwielen op hun plaats blijven zitten, dan is dit het maximum momenteel.
750d Zoals gezegd debuteert de motor in de BMW 750d. Dat diesel-vlaggenschip is hiermee goed voor een acceleratie naar 100 km/h in " hou je vast " minder dan vijf tellen en een top van 250 km/h. Begrensd, welteverstaan. Later volgen de X5, X6 en de volgende generatie van de 5-serie.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.