Volkswagen Golf GTI Clubsport S pakt nieuw Ring-record
4 mei 2016 - We hadden nog zo gewaarschuwd. Stond je op het punt een nieuwe Golf GTI aan te schaffen, wacht dan op z'n minst nog eventjes op de Golf GTI Clubsport S. En ja hoor, Volkswagen heeft 'm nu onthuld en verovert ermee meteen een Ring-record.
De (tijdelijke) snelheidslimieten op de Nà¼rburgring-Nordschleife werden onlangs opgeheven en dat zal iedereen weten ook moeten ze bij Volkswagen hebben gedacht. De Duitsers pakken bij het introduceren van de Golf GTI Clubsport S namelijk meteen uit met een Ring-tijd van 7:49,21 en dat is serieus snel. Zo snel zelfs voor een voorwielaandrijver, dat de Honda Civic Type-R al naar een jaar op de knieën moet en haar titel kwijt is. Maar ook bij Renault en Seat zal er eventjes geslikt worden.
Zwaar dieet Voor wie het heeft gemist: de Clubsport S is de krachtigere variant van de 265 pk sterke Golf GTI Clubsport. 310 pk en 380 levert de tweeliter viercilinderturbo in de S, steevast gekoppeld aan een handbak. Een andere troef van de Clubsport S is dat hij ook lichter is. Volkswagen dumpte tientallen kilo's aan inferieure onderdelen, waardoor het drooggewicht op 1.280 kilogram is komen te liggen.Een achterbank moet je hierdoor missen en ook is het binnenin wat rumoeriger dan in de reguliere Golf GTI door te beknibbelen op isolatie. Verder monteert Volkswagen een kleinere accu en bestaat de ophanging uit meer aluminium. Het scheelt allemaal gewicht, al kwamen er ook weer wat kilo's bij aan de hand van een rolkooi.
47 mille? Rollen doet de Clubsport S op 19 inch wielen en Bi-Xenon koplampen zijn eveneens standaard. Qua kleuren zal er keuze zijn uit Deep Black Pearl Effect, Pure White en Tornado Red. En de prijs? Die is nog niet bekend, maar wij mikken op zo'n 47 mille, een tarief tussen dat van de S-loze Clubsport en de, hetzij tragere, Golf R in.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.