25 april 2016 - Het hing al eventjes in de lucht en hier is 'ie dan: de nieuwe Audi TT RS, die ook meteen als Cabriolet is gepresenteerd.
Mocht je het nog niet gemerkt hebben: in Beijing is een autoshow gaande en die wordt door mondiale autofabrikanten tegenwoordig net zo belangrijk bevonden als de autobeurzen in bijvoorbeeld Parijs en Los Angeles. Vanwege het immense afzetpotienteel in China, natuurlijk. Vandaar dat er op de Beijing Motor Show heden bijna net zoveel westerse als lokale automerken te vinden zijn, en Audi is er daar één van. Niet met een dikke SUV, zoals de meeste van haar collega's, maar een heuse sportauto. Net als Porsche overigens.
Smakelijk recept De nieuwe TT RS verwacht je eerder in Genève of Frankfurt, maar omdat de agenda dat niet toeliet geeft Audi de Chinezen de primeur. En die zullen hiervan smullen, dat kan niet anders. Wij doen dat immers al vanachter het computerscherm.Het goede nieuws begint meteen al bij het uiterlijk. Tjonge, jonge, wat is dat lekker dik, rustend op bijzonder vormgegeven 19 of 20 inch wielen. Van binnen onderscheidt de TT RS zich minder nadrukkelijk van de minder bedeelde uitvoeringen, maar dat wordt onder de motorkap ruimschoots goedgemaakt.
Vijfcilinderroffel Diep verscholen in de neus ligt namelijk wederom de meermaals bekroonde 2.5 vijfcilinderturbo. Dit door velen bejubelde blok geeft voortaan 400 pk en 480 Nm af, oftewel 60 pk en 30 Nm meer dan voorheen.Het volledige koppel is tussen 1.700 en 5.850 tpm van kracht en dat geeft al te kennen dat de TT RS over een zeer lange adem beschikt. Schakelen om ervandoor te stuiven is hierdoor eigenlijk niet nodig. Toch zal je niets liever willen, puur en alleen om die heerlijke roffel ten gehore te brengen. Vergeet vooraf vooral niet de Sport-knop in te drukken. Dan knettert het nog luider en lekkerder.
Porsche's pesten Audi koppelt de vijfpitter standaard aan haar 7-traps S Tronic-automaat en wie daarmee optimaal weet om te gaan kan in 3,7 seconden naar de 100 km/h spurten. De Roadster is vanwege zijn hogere leeggewicht twee tiende langzamer, maar wat heet. Binnen de vier tellen naar de honderd knallen is nog altijd zeer rap. Pieken doen beide modellen bij 250 km/h. Maar voor wie dat wenst (en bijbetaalt) kan 280 km/h halen nadat Audi de begrenzer heeft verwijderd. De nieuwe Audi TT RS en TT RS Roadster arriveren in de loop van de herfst bij de dealer. Prijzen volgen nog. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.