25 april 2016 - Volkswagen heeft het nog niet hardop gezegd, maar deze in Beijing onthulde T-Prime Concept GTE is stilletjes natuurlijk een voorbode van de nieuwe Touareg.
De Touareg begint langzamerhand aardig op leeftijd te geraken en gezien de SUV, ook de grotere modellen, populairder dan ooit is, twijfelt niemand aan een opvolger. Ergens eind 2017 dan wel begin 2018 moet de nieuwe Toureag een feit zijn en zo'n gekke gedachte is het dus niet dat deze Volkswagen T-Prime Concept GTE daar al een preview van geeft.
Gigantisch Allereerst is er het design van deze zoveelste SUV-studie van Volkswagen. Dat past helemaal in deze tijd en ontleent bovendien veel trekjes van de zopas geïntroduceerde Tiguan. Elk plaatwerkdeel is alleen nog een maatje groter. Of twee.Mocht je de ook op de Bejing Motor Show gepresenteerde Renault Koleos al groot vinden, ga dan maar eventjes zitten voor deze Volkswagen. De T-Prime Concept strekt zich uit over maar liefst 5 meter en zelfs nog een beetje meer. In de breedte overschrijdt de auto de twee meter en het dak torent 1,71 de lucht in. Ter indicatie: de Mercedes GLS, Europa's grootste SUV, meet respectievelijk 5,1 bij 1,93 bij 1,85 meter.
Digitalisering Van binnen maakt de T-Prime " voor een studiemodel " een zeer productierijpe indruk. Alsof Volkswagen hem nog dit jaar in de showroom wil hebben staan. Dat zal niet gebeuren, maar dit voedt nogmaals het gevoel dat we hier al voor driekwart naar de nieuwe Touareg zitten te kijken. Indien dit klopt, dan wordt deze een stuk digitaler. Naast het centrale 15 inch display is namelijk ook het ganse instrumentarium uit pixels opgetrokken. Samen vormen beide schermen één geheel en onderin de middenconsole is nog een scherm opgenomen. Die meet 12 inch. En hiermee zijn we er nog altijd niet wat schermen betreft. Ook de twee achterpassagiers beschikken erover. Hoezo twee? Wel, de T-Prime beschikt namelijk niet over een conventionele achterbank, maar twee individuele zetels.
Viercilinder Zoals GTE in de naam al aangeeft is de T-Prime Concept een plug-in hybride en gezien het formaat van de auto verwacht je wellicht een dikke zescilinder als hoofdkrachtbron. Niets is minder waar. Volkswagen acht de 2.0 TSI-viercilinder voldoende voor die taak en geeft het eens ongelijk. Het blok levert zelfstandig al 252 pk bij 370 Nm en daar komt de 135 pk van de elektromotor nog bij.Tezamen komt het systeemvermogen op een adequate 381 pk bij een koppel van " hou je vast " 700 Nm. De sprint naar 100 km/h valt zodoende in zo'n 6 seconden te voltooien en als topsnelheid wordt 223 km/h opgegeven. Dit testen moet je niet te vaak doen, want anders kun je het normverbruik van 2,7 l/100 km op je buik schrijven. Deze in theorie zeer nette waarde is overigens mede te danken aan een elektrische actieradius van 50 kilometer.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.