25 april 2016 - In het kielzog van de 718 Boxster presenteert Porsche nu diens coupébroer, de 718 Cayman. En ja, ook daarbij is de atmosferische zescilinder verruild voor een geblazen vierpitter.
Voor wie het ontschoten is: om een viercilinder-motor in de vernieuwde Boxster en Cayman te rechtvaardigen heeft Porsche de historische modelnaam '718' van stal gehaald. Ruim een halve eeuw geleden prijkte die namelijk ook al op een Porsche en uiteraard is het geen toeval dat deze (compacte) racer was uitgerust met een viercilinder en ermee veel successen boekte.
Veel meer koppel Porsche's nieuwe viercilinder-boxerturbo is er met een inhoud van 2.0 of 2.5 liter. In het eerste geval komt het vermogen op 300 pk en 380 Nm te liggen, terwijl die laatste het tot 350 pk en 420 Nm weet te schoppen (in de Cayman S). Beide modellen zijn hiermee 25 pk sterker dan hun voorgangers met zescilinder. Maar het is toch vooral de trekkracht dat voor de grootste prestatiewinst zorgt. Dankzij de drukvulling is er respectievelijk 90 en 50 Nm meer voorhanden.
Prestaties Mede vanwege het veel hogere koppel (bij lagere toerentallen) sprint de 718 Cayman al in 4,7 seconden naar de 100 km/h. Let op: de PDK-transmissie met dubbele koppeling en het eveneens optionele Sport Chrono-pakket moeten dan wel geïnstalleerd zijn. Wel je meteen orde op zaken stellen, ga dan voor de Cayman S. Daarin is de sprint al na 4,2 seconden gepiept en valt helemaal door te knallen naar 285 km/h. Serieus hard dus.
Wendbaarder Vergeleken met zijn voorganger heeft de 718 Cayman een volledig nieuwe onderstelafstemming gekregen. De laterale stijfheid en sporing zijn verbeterd, de vering en stabilisatoren zijn stugger en de schokdempers hebben ook een andere afstemming gekregen. Ook de nog directere besturing (+10%) draagt bij aan extra wendbaarheid en het rijplezier, belooft Porsche. Verder laat het merk weten dat de achterwielen een halve inch breder zijn dan voorheen, wat een positief effect heeft op het bochtengedrag plus de stabiliteit.
Meerdere rijmodi Ook nieuw is de schakelaar op het stuurwiel waarmee het gewenste rijprogramma gekozen kan worden: van 'Normal' via 'Sport' en 'Sport Plus' tot en met 'Individual'. Mocht dit nog niet genoeg zijn, dan is het Porsche Active Suspension Management nog een optie. Hiermee ligt het koetswerk 10 millimeter dichter op het asfalt en in combinatie met het sportonderstel zelfs 20 millimeter. Een ander leuk weetje is dat de remmerij voortaan afkomstig is van de 911 Carrera. Althans, bij de 718 Cayman S.
Aangescherpt voorkomen Aan de buitenzijde is ook het één en ander verspijkerd, maar niet zo ingrijpend als onderhuids. De zwarte strip dat de achterlichten optisch met elkaar verbindt is het opvallendste. Verder zijn de bumpers zo hertekend dat deze meer in lijn liggen met de vernieuwde 911. Bi-Xenon koplampen zijn bovendien standaard nu, terwijl full LED in de optielijst prijkt.
Prijzen De prijzen van de 718 Cayman kunnen we je ook al vertellen. Die luiden € 65.700,- voor de 718 Cayman met handgeschakelde zesbak en € 66.295,- voor de versie met PDK. De S-versie is er vanaf € 80.900,- en dan is de PDK al inbegrepen. Liever zelfs schakelen in de snelste 718 Cayman? Dan bedraagt de vanafprijs € 84.368,-.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.