22 april 2016 - Tesla maakt momenteel heel wat tongen los, waar ook ter wereld. Niet altijd even positief gezien de laatste berichten over de Model X en toch wilde ook Ford koste wat het kost één van de eerst geproduceerde exemplaren in bezit hebben. Om te ontleden natuurlijk.
Terwijl Elon Musk, de CEO van Tesla, om de haverklap naar buiten toe treedt om te melden hoe geweldig de nieuwe Model S wel niet aanslaat, voltrekt er zich aan de andere kant van het kopers-spectrum een tegenovergesteld tafereel. De Model X-bezitters van het eerste uur klagen namelijk steen en been over de (twijfelachtige) kwaliteit van de hoge, gevleugelde Tesla. Er zou van alles mis mee zijn; van dienstweigerende vleugeldeuren tot falende sensoren en van een autonome AutoPilot-functie die soms uitvalt tot het vastlopen van de enorme tablet in de middenconsole. Ja, dat het leven van een vooruitstrevende autofabrikant niet altijd over rozen gaat, daarover kan Volkswagen als geen ander meepraten.
Mag 't een beetje meer zijn? Hoe sterk ook dit bij een complex product altijd op de loer ligt, dergelijke ellende wil Ford zich natuurlijk graag besparen (het is er immers net weer bovenop na enkele moeilijke jaren) wanneer het met haar volgende volledig elektrische auto op de markt komt.Dat automakers elkaars modellen kopen is dan ook de normaalste zaak van de wereld. Niet zelden worden die tot op de laatste moer ontleed, meestal in het grootste geheim. Ford wilde echter zó graag één van de eerste zijn met een Tesla Model X op zak, dat het ineens niet zo wakker lag van discretie. Het merk betaalde dan ook met plezier wat extra. Extra als in 55.000 dollar meer dan de oorspronkelijke (vanaf)prijs. Oftewel, Ford tikte zomaar eventjes 200.000 dollar af om er snel bij te zijn.
Tweede eigenaar binnen een dag 'Daar heeft Telsa goed mee geboerd!', zou je misschien denken. Nou, nee. Want het was niet van Tesla waarvan Ford rechtstreeks een Model X kocht, maar een muntenhandelaar uit Californië. Die kreeg productienummer 64 toebedeeld maar zag deze in feite nooit naar de westkust van Amerika komen. 'Ik vloog naar Chicago, nam daar de auto in ontvangst, reed naar een dealer in de buurt en verkocht de auto daar weer', zo verklaarde de eerste eigenaar die daarop heel wat lucratieve munten had te tellen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.