22 april 2016 - 'De afgelopen vijftien jaar is het aantal verkeersdoden in Nederland bijna gehalveerd. Na het dalende aantal verkeersdoden van de afgelopen jaren is in 2015 het aantal helaas gestegen', zo reageert Minister Schultz van Haegen op de meest recente cijfers van het CBS en Rijkswaterstaat.
Vorig jaar lieten namelijk 621 mensen het leven bij een ongeval in het verkeer en dat zijn er 51 meer dan in 2014. Een fikse dreun na jaren van daling. Het nobele streven van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu is om, samen met lokale overheden en maatschappelijke partners, elk jaar onder de 500 dodelijke verkeersslachtoffers te blijven vanaf 2020. Het liefst nog (veel) minder natuurlijk, maar men moet ook realistisch blijven. Nederland behoort al tot de veiligste landen als het om verkeersslachtoffers gaat.
Leeftijd Uit de cijfers van het CBS blijkt dat in de leeftijdscategorie tot 29 jaar het aantal verkeersdoden nauwelijks toegenomen. Het aantal 65-plussers dat in het verkeer overleed nam daarentegen licht toe naar 250 doden in 2015. En dat terwijl er al relatief veel ouderenmomkomen in het verkeer. Met name bejaarden op de fiets zijn veelal het slachtoffer: 63% van de verkeersdoden op de fiets was 65-plusser.'We hebben ons de afgelopen jaren samen met andere overheden ingespannen om het aantal slachtoffers onder fietsers terug te dringen en dat lijkt nu vruchten af te werpen. We zien dat dit aantal gelijk is gebleven en het aantal onder de jongeren zelfs is gedaald. Dit laat onverlet dat de ouderen op de fiets een punt van zorg blijven', aldus Schultz van Haegen.
Pas op voor de scootmobiel Ook uit de studie komt naar voren dat het aantal dodelijke slachtoffers in een personenauto in de voorgaande jaren gestaag bleef afnemen, maar deze in 2015 weer in gestegen. Het aantal verkeersdoden in een personenauto nam toe van 187 naar 224 en deze stijging doet zich in vrijwel alle leeftijdscategorieën voor. Tevens steeg het aantal dodelijke slachtoffers in een gemotoriseerd invalidenvoertuig, de zogenoemde scootmobiel. Hiervan waren alle slachtoffers boven de 60 jaar.
N-wegen het gevaarlijkst De meeste dodelijke slachtoffers vielen vorig jaar op de gemeentelijke en provinciale wegen waarbij een snelheidslimiet van 50 of 80 km/h geldt. Dit is 51% van het totaal aantal dodelijke slachtoffers. Daarnaast is sprake van een stijging van het aantal verkeersdoden op de rijkswegen.
Man versus vrouw Traditioneel vallen de meest slachtoffers onder mannen en dat kan zowel de bestuurder of een passagier zijn geweest. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat mannen gemiddeld twee keer zoveel kilometers op een dag maken als vrouwen, namelijk 21 versus 10,5 kilometer. Het aantal vrouwelijk verkeersdoden daalde gelukkig wel. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.