20 april 2016 - Het einde voor de analoge klokkenwinkel lijkt nabij. Digitaal maakt een serieuze opmars en Peugeot is het volgende merk dat hierop overstapt. Wel eerst bijbetalen, uiteraard.
Mercedes, Jaguar, Land Rover, Audi en Volkswagen, bij deze merken prijkt er al een digitaal instrumentarium in de prijslijsten. Peugeot treedt nu in die voetsporen met een doorontwikkeling op haar veelbesproken i-Cockpit. Het compacte stuurtje (dat voortaan nog iets kleiner is) is gebleven, maar pal daarachter gaat " bij wie dat wenst " dus voortaan een compleet digitaal instrumentarium schuil.Net als bij de Virtual Cockpit van Audi is bij de versie van Peugeot de belangrijkste auto-informatie direct in het blikveld van de bestuurder op te roepen. De handen hoeven zodoende nog nauwelijks van het stuurwiel gehaald worden om zaken te raadplegen en dat bevordert natuurlijk de verkeersveiligheid. Anderzijds, al die (digitale) kleurtjes kunnen ook sneller afleiden, maar dat terzijde.
Amplify Ook onder handen genomen is het head-up display (waarmee Peugeot pionierde in de betaalbare autosegmenten) en het centrale infotainmentscherm. Die laatste meet nu 8 inch in diameter en staat meer vrijstaan in het dashboard voor een betere afleesbaarheid. Echter het voornaamste nieuwtje is toch wel het zogeheten Amplify. Peugeot i-Cockpit Amplify, zoals de nieuwe feature volmondig heet, is volgens de Franzen een systeem dat na een druk op de knop de inzittenden 'in een nieuwe emotionele en stimulerende dimensie plaatst'. Dit klinkt nogal vaag zo, maar je moet hierbij denken aan het kunnen veranderen van de kleur en intensiteit van de sfeerverlichting in de portierpanelen en het dashboard, stoelen die pardoes de rug beginnen te masseren en subtiele geuren die in het interieur worden verspreid. 'Je voelt je lekkerder in een Peugeot' in optima forma 2.0, zeg maar.Naar verwachting is de aanstormende 3008 de eerste Peugeot die uitgerust kan worden met de nieuwe i-Cockpit. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.