12 april 2016 - Tot dusver hebben autonome auto's zich al redelijk bewezen. Tenminste, bij daglicht. Maar hoe zit dat 's nachts? Ford test hier al een tijdje mee en toont aan dit nu ook aardig onder de knie te hebben.
Om het zekere voor het onzekere te nemen liet Ford een vol met (nacht)camera's en sensoren behangen Fusion (Mondeo bij ons) in het hols van de nacht los op een stuk verlaten woestijnweg. Zonder ingeschakelde koplampverlichting, welteverstaan, want daar was het Ford vooral ook om te doen: hoe functioneert een autonome auto zonder dat diens lichtbundels de weg beschijnt.
Lasers De reden waarom Ford wil testen of een autonome auto ook zonder ingeschakelde verlichting op eigen houtje kan rijden is ons een raadsel (vanwege het 'zien en gezien worden'-principe), maar het kan wel. Puur vertrouwend op zogeheten LiDAR lasers, virtuele besturingssoftware en allerhande camerasensoren wist een Fusion-prototype een bochtig parcours af te leggen in het aardedonker en zonder belijning en andere oriëntatiepunten op de weg, zoals lantaarnpalen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.