24 maart 2016 - Zoals beloofd heeft Subaru op de New York Auto Show de gloednieuwe Impreza voorgesteld aan de wereld. Ietwat onverwachts is dat het doek zowel van de hatchback- als de sedan-variant werd getrokken.
Om de spanning op te bouwen presenteerde Subaru in de staart van 2015 de conceptversies van de vier- en vijfdeurs Impreza nog apart. Dat gebeurde op de autoshows in Los Angeles en Tokyo. Maar in New York willen de Japanners liever dat de schijnwerpers vol worden gericht op het productiemodel van beide modellen. Logisch, want de nieuwe Impreza is van vitaal belang voor Subaru.
Groter en stijver Terwijl de sedan vooral interessant wordt bevonden door de Amerikaanse markt, zullen de meeste Europeanen de Impreza Hatchback als favoriet van het duo verkiezen. Goed om te weten is dan dat de nieuwe Impreza een stukje is gegroeid. In de lengte is er 4 centimeter bijgekomen en in de breedte is dat 3 centimeter. Niet wereldschokkend, maar zelfs de geringste groeispurt heeft doorgaans een positief effect op de binnenruimte en het comfort in het algemeen.
Impreza Sport Tegelijk is de nieuwe generatie volgens Subaru een stuk stijver dan zijn voorganger. Liefst 70 procent, mede dankzij een gloednieuw platform waarop ook andere toekomstige Subaru's komen te staan. Het gevolg hiervan is dat de koets minder overhelt in bochten en dat is wat je wilt als je de nieuwe Impreza Sport bestelt, een uitvoering die tevens is bedeeld met een specifiek afgestemde ophanging en stuurbekrachtiging.
Tweeliter boxermotor Over de variatie in beschikbare motoren laat Subaru zich nog niet uit. In de Big Apple staat te auto te schitteren met een 2.0 liter viercilinder-boxermotor. Die is slechts marginaal sterker dan voorheen: 152 pk versus 148 pk in de vorige generatie. Tenminste, tot er ook een turbo-versie van voorgesteld wordt.
Knipoog naar vroeger Dat elke Impreza is voorzien van 4x4-aandrijving is vanzelfsprekend. Verder is uit de specificaties af te lezen dat de opties zoal bestaan uit Active Torque Vectoring, meedraaiende koplampen, een actieve cruise control, een knie-airbag voor de bestuurder, dodehoekwaarschuwing, Key-Less Entry en een CVT-automaat. Je zou er bijna door vergeten dat in het interieur ook nog een tweede schermpje zit, bovenop het dashboard. Typisch zo'n schermpje dat vaag doet denken aan de set wijzertjes in de rallyauto's. Er sijpelt dus toch een beetje van Subaru's roemrijke verleden in de nieuwe Impreza door.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.