1 maart 2016 - Na de eerste foto's van onlangs wilde Renault nog wat bewaren voor het moment supràªme. Bijvoorbeeld dat de nieuwe Scénic standaard(!) op 20 inch wielen staat. Maar er is nog veel meer.
Geen pk-monsters zoals vele andere merken die voor het eerst presenteren dezer dagen op de Autosalon van Genève. Wel twee ontzettend belangrijke primeurs van Renault. Sterker, de nieuwe Mégane Estate en Scénic vormen beide de steunpilaren van het Franse merk voor de komende vijf à zes jaar. Niet zo gek dus dat landgenoot en begenadigd tekenaar van den Acker vooral werk heeft gemaakt van de Scénic.Niets ten nadele van de nieuwe Mégane Estate, maar een station is een station; dat bouwconcept zit behoorlijk in een keurslijf. Met een MPV daarentegen kan het al wat meer kanten op, en Renault heeft zichzelf zichtbaar uitgedaagd iets bijzonders van de nieuwe Scénic te maken. Niet in de laatste plaats omdat het MPV-segment momenteel nogal in een dip zit. Maar de nieuweling van Franse makelij zou het tij (ook voor andere merken in deze klasse) wel eens kunnen keren. Een 'createur d'automobile' is opgestaan.
Standaard op 20 inch! Wat de nieuwe Renault Scénic anders maakt dan andere MPV's is allereerst het zeer gelikte design in combinatie met gespierde proporties. Toegegeven, Ford nam hier ooit het voortouw in met de S-Max, maar eenmaal op de markt zag je die toch vooral rondrijdt met net te kleine wielen. Dat vinden ook de Fransen, want wat doen zij? Zij zetten de nieuwe Scénic op 20 inch lichtmetaal. Standaard!Evengoed toch eventjes een kleine kanttekening: de breedtemaat van de gigantische velgen en daarmee banden zijn lang niet zo indrukwekkend. Met 195/55R20 zijn ze zelfs relatief smal. Een beetje Clio rolt ook op deze maat.
Bekend interieur Binnenin oogt het allesbehalve doorsnee. Echter omdat eerder al kennis te maken viel met de nieuwe Espace, Mégane en Talisman, is het dashboard met de grote tablet als centraal middelpunt geen openbaring meer.Net als bij die overige Renaults is de Scénic voortaan uit te rusten met een head-up kleurendisplay en het zogeheten Multi Sense Systeem waarmee de bestuurder de rijeigenschappen kan personaliseren. Op het gebied van actieve veiligheid wordt er gepronkt met Active Emergency Braking System in combinatie met Pedestrian Detection.
Opbergmogelijkheden De Scénic ligt dus bijzonder lekker op het netvlies, maar het is daardoor nog maar de vraag wat voor effect dat heeft op de binnenruimte. Meestal gaat dat niet samen met een flamboyant design. Renault ontkracht dit meteen door te melden dat de ruimte, het comfort en de praktische bruikbaarheid alleen maar zijn toegenomen. Sterker, het is 'toonaangevend' in zijn klasse, aldus de Fransen. Behoorlijk wat handige opbergvakken zijn er sowieso. Zo heeft de verschuifbare middenconsole een opslagcapaciteit van13 liter en de uitschuifbare la in het dashboard, genaamd Easy Life drawer, een inhoud van 11,5 liter. Ook zijn er opbergruimtes onder de vloer van het passagierscompartiment, waarmee het totaal aantal opbergliters neerkomt op 63. De bagageruimte bedraagt minimaal 572 liter en beschikt over het One Touch Folding-systeem. Een simpele handomdraai volstaat dan om de achterbank neer te klappen, waarna een vlakke laadruimte ontstaat.
Motoren Het motorenaanbod omvat de benzineversies TCe 115 en TCe 130 en de dieselversies dCi 130 en dCi 160. Tevens wordt de Scénic leverbaar met de nieuw ontwikkelde Energy dCi 110 Hybrid Assist-aandrijflijn en over de dCi 160 willen de Fransen nog kwijt dat deze standaard is gekoppeld aan de EDC zestrapsautomaat met dubbele koppeling.
Prijzen en levering nieuwe Renault Scénic Alle prijzen worden later bekendgemaakt. De levering van de nieuwe Renault Scénic en Grand Scénic (die later dit jaar wordt onthuld) start in het najaar.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.