1 maart 2016 - Leuk en aardig, zo'n 510 pk sterke Giulia Q, maar met een geschat prijskaartje dat tegen de ton aanschurkt is die BMW M3-killer zeker niet voor iedereen weggelegd. Het was daarom wachten op de minder bedeelde, maar betaalbaardere versies. Eindelijk heeft Alfa Romeo daarvan het doek getrokken.
Je had het kunnen weten en zodoende eventuele frustratie kunnen besparen. Want geruchten over dat wat komen gaat in de auto-industrie blijkt zelden (ver) naast de waarheid te zitten. Dat blijkt ook nu weer, nu Alfa Romeo officieel de gewone Giulia heeft voorgesteld op de Autosalon van Genève.Zoals verwacht prijken zelfs op dit bredere palet bovengemiddeld krachtige motoren. En hoewel de prijzen ervan nog bekendgemaakt moeten worden, kun je je er vergif op in nemen dat Alfa Romeo deze bovengemiddeld sterke Giulia's niet voor een appel en een ei in de showroom zet. Niet in de laatste plaats omdat de Italianen spreken over de intensieve toepassing van carbon, CFRP en aluminium om zodoende het gewicht zo laag mogelijk te houden.
Relatief licht Het laatste heeft zeker zijn vruchten afgeworpen, want zo zou de krachtigste diesel niet meer wegen dan 1.384 kilogram. Een vergelijkbare Mazda6 lukt dit ook, maar de meeste in deze klasse niet. Die zitten hier al gauw 75 kilogram boven. Jammer is het dat Alfa dit niet bij alle modellen heeft vast kunnen houden. Voor de Giulia Quadrifoglio wordt namelijk 1.524 kilogram opgegeven. Nog altijd verdienstelijk, maar diens aartsrivaal, de eveneens met een dubbel geblazen zescilinder BMW M3, scoort 1.495 kilogram. Eveneens mede dankzij veel lichte materialen.
Vier motoren Niettemin, is er iemand die de tactiek van Sergio Marchionne om Alfa weer gezond te krijgen nog begrijpt, behalve hijzelf? Want waar de Passat, Mondeo en ook Talisman op benzine aftrappen met om en nabij de 150 pk, doet de nieuwe Giulia dat met 200 pk uit een 2.0 liter TBi-viercilinderturbo. Dat scheelt doorgaans nogal een slok op de borrel, zowel qua brandstof als prijs. Bij de diesels is het verschil kleiner, maar het voor niet minder doen dan een 150 pk sterke 2.2 JTDm is nog altijd gedurfd met het oog op de perceptie van de doelgroep en marktpositionering. Mag het zelfs nog wel iets krachtiger, weet dan dat er ook een 180 pk sterke variant van de zojuist genoemde diesel leverbaar wordt. Dit is ook meteen de laatste 'gewone' motorisering. De eerstvolgende krachtbron is " met grote afstand " de reeds bekende biturbo-V6 met 510 pk.
Drie uitrustingniveaus Alfa's nieuwste zal worden aangeboden in drie uitvoeringen, te weten Giulia, Super en Quadrifoglio, en twee optionele pakketten, genaamd Lusso en Sport. Afhankelijk van de keuze is er een manuele 6-bak of nieuwe 8-traps Q-Tronic automaat beschikbaar. Qua veiligheid is de Giulia ook bij de tijd. Zo zijn inmiddels aardig gemeengoed geworden systemen Forward Collision Warning, Autonomous Emergency Braking, adaptieve cruise control, rijstrooksignalering en dodehoekwaarschuwing allemaal van de partij, hetzij optioneel. En voor de muziekliefhebber is er een audiosysteem van Harman Kardon die bestaat uit 14 speakers, aangestuurd door een klasse D-versterker. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.