1 maart 2016 - Honda maakt zich op voor de gloednieuwe Civic. De tiende generatie al weer. Maar eerst valt er kennis te maken met de conceptversie daarvan. In Genève ging het doek er af en laten de Japanners weten meer dan ooit aan de Europeanen te hebben gedacht.
Honda heeft er een handje van zich te laten gelden op mondiale autoshows met conceptcars die model staan voor een later productiemodel. Zelfs als ze er eigenlijk niet meer echt toe doen, zoals in het geval van de nieuwe generatie Civic. Die rijdt immers al rond in de Verenigde Staten. Althans, de sedan-variant. Een vijfdeurs hatchback volgt begin 2017 en daarvan is, zoals de naam al te kennen geeft, deze studie een voorbode van.
Flink van buiten"¦ Ook al krijgt Amerika opnieuw voorrang, de nieuwe, vijfdeurs Civic komt ook naar Europa. Niet verwonderlijk, want het model is de belangrijkste Honda voor ons continent en bovendien is er meer dan ooit rekening gehouden met de Europese autosmaak. Zeer loslippig is Honda momenteel dan weer niet. Maar de buitenmaten kunnen er wel alvast van af. En die luiden 4,5 meter in lengte, 1,8 meter in de breedte en 1,45 meter in de hoogte. Pakken we de huidige Civic erbij dan blijkt de nieuwe generatie maar liefst 130 millimeter in lengte te gaan groeien, terwijl de breedte met 30 millimeter toeneemt. De hoogte neemt af met 20 millimeter.Ter referentie: de Opel Astra meet respectievelijk 4,37 bij 1,87 bij 1,49 meter en de Mazda3 noteert 4,46 bij 1,79 bij 1,45 meter. Oftewel, de nieuwe Honda Civic belooft een flinke knaap te worden.
"¦zachtaardig van binnen Of dat laatste ook voor vanbinnen geldt, is nog eventjes koffiedik kijken. Dieper onderhuids is de nieuwe Civic in elk geval zachter van aard dan ooit tevoren. Want, in het bijzonder voor de Europese markt, is Honda " eindelijk " aan het downsizen geslagen bij de benzinemotoren. Een gloednieuwe 1.0 en 1.5 liter staan achter de coulissen klaar. Beide voorzien van een turbo.Hoeveel cilinders elk van deze krachtbronnen tellen is niet duidelijk, net als hun vermogens. Afgaande op de huidige generatie zijn er niet overdreven veel pk's nodig; momenteel behoort de Japanner met 1.084 kilogram al tot de lichtste in het C-segment.Voor wie liever wil dieselen schuift Honda de vertrouwde 1.6 i-DTEC naar voren. Naar eigen zeggen in een verfijnde vorm, waardoor deze stiller en zuiniger loopt.
Productie in de UK Om aan te geven hoe 'Europees' de Civic wel niet, laat Honda hem bouwen in haar fabriek in Groot-Brittannië. Van daaruit wordt de auto naar de rest van de wereld verscheept. Later dit jaar volgen er meer details.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.