29 februari 2016 - Exact een jaar nadat het legendarische Duitse automerk weer nieuw leven werd ingeblazen presenteert Borgward een tweetal primeurs. Op dezelfde plek waar vorig jaar de wederopstanding van Borgward werd aangekondigd pronken nu de BX5 en BX6.
Genève vormde precies een jaar geleden de plek om aan de wereld bekend te maken dat Borgward weer tot leven is gekomen. Waar het toen slechts bleef bij de mededeling kregen we een half jaar later in Frankfurt ook concreet bewijs van deze wederopstanding met de introductie van de BX7 en een uitgebreide uitleg over de visie van het merk.
BX5 Dat het menens is met Borgward wordt dit jaar in Genève onderstreept. Nog geen half jaar nadat het eerste productiemodel onder het doek vandaan is getrokken staat de tweede nagenoeg productierijpe auto al in de schijnwerpers. Zijn naam is BX5 en precies zoals je al zult vermoeden wordt die gepositioneerd direct onder de BX7.
Plug-in hybride De BX5 is 4,48 meter lang en heeft een wielbasis van 2,68 meter. Dat is niet geheel toevallig praktisch identiek aan de Kia Sportage, één van zijn belangrijkste concurrenten. Hij heeft overigens wel meteen een streepje voor op het merendeel van zijn rivalen: de BX5 is namelijk een plug-in hybride. Onderhuids schuilen een 1.4 liter turbobenzinemotor met een vermogen van 143 pk alsook een 115 pk sterke elektromotor. Het bijbehorende batterijenpakket moet goed zijn voor een actieradius van 55 kilometer.
BX6 Van een heel ander karakter is de BX6. En die doet inderdaad nogal denken aan de X6 van BMW. De sterk aflopende daklijn laten de BX6 te boek staan als een crossover coupé. Borgward wil er naar eigen zeggen het potentieel van het Borgward-concept mee laten zien. Ook hierbij is een hybride-aandrijflijn aanwezig, maar ditmaal is de benzinemotor 2.0 liter groot en 240 pk sterk en schopt de ondersteunende elektromotor het tot 150 pk.
'Ook productie in Europa 'Borgward heeft grootse plannen. Het bedrijf wil uiteindelijk 500.000 auto's per jaar gaan maken waarbij rond de zomer in China gestart wordt met zowel de verkoop alsook de productie van de BX7. Duitstalige landen volgen eind 2017 om kort daarna ook de rest van Europa te willen voorzien. Als we Borgward mogen geloven denken ze er zelfs over om een productielocatie in Duitsland te gaan openen. Maar zover is het nog lang niet als je het ons vraagt. Eerst maar eens gaan verkopen. En dat blijkt niet altijd even gemakkelijk voor een nieuw merk. Of het nu historie heeft of niet.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.