24 februari 2016 - Hyundai trapte 2016 af met de presentatie van de Ioniq, 's werelds eerste auto die geleverd zal worden als hybride, plug-in hybride en als volledig elektrische aangedreven versie. Over de Hybrid weten we reeds het belangrijkste, de andere twee doen de Zuid-Koreanen nu uit de doeken.
We beginnen met de Hyundai Plug-In Hybrid. Net als de Hybrid is deze versie voorzien van een 105 pk sterke 1.6 liter GDi-benzine die innig samenwerkt met een elektromotor van 43 pk. Tezamen bedragen het systeemvermogen 141 pk bij een trekkracht van 265 Nm, terwijl de topsnelheid ligt op 185 km/h. Tot zover geen nieuws.
50 km op stroom Wat we echter nog niet wisten, is dat de Ioniq Plug-In Hybrid, in tegenstelling tot de gewone Hybrid, in staat is over een afstand van 50 kilometer geheel elektrisch te rijden. Daarna neemt de benzinemotor het over. Mede hierdoor bedraagt de gemiddelde emissiewaarde volgens fabrieksopgave niet meer dan 34 g/km. En dat betekent dat deze versie in aanmerking komt voor 15% bijtelling. Wat het verbruik is geeft Hyundai niet op. Ook de oplaadtijd blijft het merk ons nog schuldig.
Ioniq Electric De volledig elektrische Ioniq doet het weer anders. Die beschikt als vanzelfsprekend louter over een elektromotor als aanjager. Het vermogen daarvan ligt op 116 pk en 295 Nm, gevoed door een lithium-ion-polymeer batterij. Met de Ioniq Electric is het zo'n 250 kilometer ver komen voordat hij weer aan het stopcontact of een laadpaal moet. De topsnelheid ligt op 160 km/h.
Eigen smoelwerk Overigens herken je de Electric meteen, want optisch heeft deze een ander smoelwerk dan de beide Hybrids. Tevens de accentkleur (koperkleurig in plaats van blauw) wijkt af van de andere twee versies.De Hyundai Ioniq Hybrid en Ioniq Electric worden rond de zomer bij dealer verwacht. De Plug-In Hybrid in de loop van 2017.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.