17 februari 2016 - Zie, het kan nog steeds: vanuit het niets, zonder enige vorm van lekkage, een nieuwkomer uit de hoge hoed trekken. Kia doet het met Optima Sportswagen.
De Optima Sportswagen is Kia's eerste echt grote stationwagen. Het bewijs: een standaard bagageruimte van 553 liter, wat 48 liter meer is dan de sedan. Geen record, wel bovengemiddeld. Hoeveel het stouwvolume bedraagt wanneer de achterbak plat ligt, is nog niet bekend gemaakt. Dat gebeurt waarschijnlijk tijdens de officiële publiekspresentatie op de Autosalon van Genève, begin maart.
Trouw aan concept Visueel is de Optima Sportswagen afgeleid van de vorig jaar gepresenteerde Kia Sportspace. Die conceptuele station deed heel wat stof opwaaien, want zoiets fraais hadden we eigenlijk nog niet gezien van de Zuid-Koreanen. Dat de Optima Sportswagon optisch is afgezwakt ten opzichte van zijn voorbode is logisch (om homologatie te verkrijgen), maar er blijft op het eerste oog nog genoeg van het aanvankelijke lijnenspel over.
Motoren Motorisch is er keuze uit sowieso een 1.7 liter CRDi-dieselmotor met 141 pk en een koppel van 340 Nm. Als benzine is er de 2.0 CVVT met 163 pk. De dieselmotor is verkrijgbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak en de nieuwe 7-traps transmissie met dubbele koppeling, kortweg DCT genaamd. De benzineversie komt als handgeschakelde 6-bak en als 6-traps automaat beschikbaar op de Europese markt. Daarnaast volgt er een sportieve GT-uitvoering die over een 245 pk sterke tweeliter turbomotor beschikt.
Ook als leaseknaller Bovendien komt de Optima Sportswagen er ook als plug-in hybride. Deze versie combineert een 2.0 liter viercilinder met 154 pk met een elektromotor, goed voor 68 pk. Het systeemvermogen is Kia ons nog verschuldigd, maar eigenlijk willen wij (zeker de leaserijder) toch alleen maar de gemiddelde CO2-uitstoot weten. Die zou 37 g/km bedragen, mede dankzij een elektrische actieradius van 54 kilometer. Dus ja, als plug-in hybride valt de Kia Optima Sportswagon met een lage bijtelling van 15% te rijden. De verkoop start in de staart van dit jaar. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.