17 februari 2016 - Met de F-Type SVR biedt Jaguar het beste en snelste dat het momenteel kan bieden. Maar dat komt niet goedkoop.
575 pk en 700 Nm weet de F-type SVR te ontwikkelen en daarmee is het de krachtigste Jaguar ooit. Accelereren naar 100 km/h vergt niet meer dan 3,7 seconden van het geduld en doorknallen kan helemaal tot 322 km/h. Met de Coupé-variant. De Convertible houdt het bij 314 km/h voorgezien.
Maatwerk van SVO Tevens is het een van de meest exclusieve Jag's. Want het is namelijk Special Vehicle Operations die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en de (gretige) uitstraling van de F-Type SVR. Specifieke bumpers, een opgewaardeerd chassis, aangepaste besturing alsook een geoptimaliseerde transmissie zijn allemaal met dank aan SVO tot stand gekomen. Evenals een gloednieuw uitlaatsysteem van titanium dat 16 kilogram lichter is dan het normale exemplaar. Nog leuker is dat de SVR hiermee nog bruter klinkt dan de R al doet.
Prijzen De F-Type SVR is dus beslist meer dan enkel een R met opgefokte 5.0 liter V8-Supercharged. Niettemin durft Jaguar serieus geld te vragen voor haar nieuwste paradepaardje. De prijzen beginnen namelijk bij € 199.750,- voor de Coupé en wil je kunnen genieten van een openluchtconcert met de Convertible, dan raak je € 206.850,- armer. Dat is 30 mille meer dan de F-Type R die 550 pk en 680 Nm geniet.Nog enkele prijsvergelijkingen: de Mercedes-AMG GT S is er vanaf € 172.500,- en de vernieuwde, ook niet malse Porsche 911 Turbo rijd je voor € 210.200,-. Verder is er bijvoorbeeld nog de nieuwe R8. Met V10. Audi vraagt daarvoor € 229.810,-. Weliswaar nog een beetje meer dan Jaguar, maar evenwel moet gevraagd: zijn deze drie (bij toeval Duitse) geweldenaren niet net een maatje te groot voor de F-type SVR? Aan jou de keus.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.