16 februari 2016 - Zelfs nu de nieuwe E-klasse tot in detail is voorgesteld, blijft Mercedes-Benz de auto ontleden in de hoop aandacht te krijgen. Nou, dat is dan gelukt, al is de gloednieuwe en Mercedes' eerste volledig uit aluminium opgetrokken dieselmotor dan ook een aparte vermelding waard.
Wanneer de nieuwe Mercedes E-klasse op de markt verschijnt deze lente krijgt hij onder meer de letters E 220d op de kofferklep. En daarbij hoort een nagelnieuwe tweeliter viercilinder-diesel tussen de voorwielen die de oude 2.1 liter vervangt. Een krachtbron die bij zijn introductie in 2009 meteen hoge ogen gooide. Want 500 Nm uit minder dan een handvol cilinders, dat was ongekend destijds. Nog steeds.
Tientallen kilo's lichter De verouderde twee-punt-één is er als E 200, E 220 en E 250 CDI, variërend in vermogen van 136 tot 204 pk. De nieuwe diesel komt er geheid ook met verscheidende vermogens, maar eerst als E 220 d met 192 pk en 400 Nm. Ten opzichte van de uitgezwaaide E 220 CDI is dat een winst van 22 pk. De grootste sprong voorwaarts zit 'm echter in het formaat en gewicht. Zo weegt de nieuwe dieselmotor nog maar 168,4 kilogram tegen 202,8 kg voor de 2.1 liter. Een forse besparing en dit dankzij een kleiner slagvolume van 2.0 liter en zowel een onderblok als kleppendeksel uit aluminium.
Stiller en efficiënter Andere aardigheidjes zijn een nano-coating aan de binnenkant van de cilinders, wat ervoor zorgt dat de zuigers met minder weerstand heen en weer kunnen schuiven. Verder heeft Mercedes haar vierde generatie common-rail directe inspuiting toegepast en dat is weer goed voor minder interne wrijving en een grotere balans. Het resultaat: een verbruik dat 13% lager ligt en een stillere loop.
Lagere bijtelling Al met al mooie bijkomstigheden, terwijl de prestaties hoger liggen. De leaserijder zal vooral een vreugdedansje maken vanwege de bijtelling die erop de nieuwe E 220 d rust. De CO2-uitstoot ligt namelijk op een zeer knappe 99 g/km (wat nog niet zo lang geleden al heel bijzonder was voor een compacte middenklasser). En dat betekent niet 25 maar 21% bijtelling over een halve ton aftikken.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.