15 februari 2016 - Nog voordat Volkswagen de Golf GTI Clubsport officieel voorstelde, had Seat al een antwoord klaar door de Leon Cupra iets sterker te maken. Nu, een half jaar later, treden de Spanjaarden met meer details en een prijs naar buiten.
Het is niet veel, maar alle kleine beetje helpen, nietwaar. Dus de 10 pk die de Seat Leon Cupra erbij heeft gekregen zijn dus zeker welkom. Meer trekkracht dan de 350 Nm die 2.0 liter viercilinderturbo al kon opwekken zit er niet in, net als meer snelheid. De acceleratie van 0 naar 100 km/h blijft op 5,7 seconden steken voor de versie met DSG en op 5,8 seconden indien de auto is voorzien van een handbak. De topsnelheid ligt op een begrensde 250 km/h.
Gezonder ademen Wat Seat de Leon Cupra 290, naast een lichte vermogensstijging, ook heeft meegegeven zijn nieuwe 19 inch wielen en een aangepast uitlaatsysteem. Die laatste is lichter dan voorheen en beter bestand tegen tegendruk in het uitlaattraject wat een betere flow oplevert en daarmee een paar pk's winst.Een sper tussen de aangedreven voorwielen, het Seat Drive Profile, progressieve besturing en adaptieve onderstel blijven standaard, net als de LED-koplampen.
Aero Pack en Performance Pack Voor wie meer uiterlijk vertoon wil is er het Aerodynamic Pack. Hiermee wordt met additioneel spoilerwerk de koets aangedikt. Het optionele Performance Pack zorgt dan weer voor betere remmen van Brembo en exclusieve velgen met daaromheen speciaal (sport)rubber. Tot slot de prijzen. De Seat Leon Cupra 290 is er vanaf € 38.300,-. De versie met DSG vergt een minimale investering van € 40.300,-.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.