12 februari 2016 - Maak kennis met de M760Li xDrive, de BMW 7-serie die geen M7 mag heten. Iets dat vooral eventjes slikken zal zijn voor Alpina, dat zopas de nieuwe B7 heeft voorgesteld.
Al generaties van de 7-serie lang bouwt Alpina de B7 als hét alternatief voor de M7 die BMW wellicht wel nooit zal bouwen. Zelfs voormalig topman bij BWM M, Albert Biermann, kreeg die wens er niet door, waarna hij kort daarop vertrok naar Hyundai. En het is maar de vraag of zijn opvolger en onze landgenoot Frank van Meel dat wel weet te bewerkstelligen. De Nederlander die bij Audi's Quattro GmbH is weggekaapt is in elk geval een stap dichterbij gekomen met deze M760Li xDrive.
Zelfde productielijn Officieel dus nog altijd geen M7. Maar alles aan de M760Li wekt de indruk dat dit vooral een psychologische horde is waar BMW maar niet over heen durft te springen. Misschien wel vanwege de Alpina B7, die nota bene op dezelfde productielijn in Dingolfing wordt geassembleerd. Op deze manier kunnen beide sportlimousines elk zo hun klandizie bedienen.
S8 en S 65 AMG opgelet Niettemin kwam nooit eerder een BMW 7-serie zo dichterbij het prestatieniveau van de B7. Sterker, beide sportlimousines geven exact hetzelfde vermogen af, namelijk 600 pk en 800 Nm. De M760Li doet dat echter met een geblazen 6.6 liter V12, terwijl de B7 die haalt uit een opgefokte 4.4 liter V8-biturbo (van de 750i).Omdat BMW de M760Li enkel in een verlengde uitvoering levert, accelereert 'ie, ondanks eenzelfde vermogen, iets langzamer naar 100 km/h dan zijn Alpina-evenknie: 3,9 versus 3,6 seconden. Beide ontiegelijk rap. Ook op topsnelheid, want de M760Li kan helemaal door tot 305 km/h. Oftewel, geen M7 weliswaar, toch kunnen de Audi S8 Plus en Mercedes-AMG S 65 hun borst natmaken.
Ook als sleeper limousine De meesten zullen juist genieten van de sportieve uitdossing van de M760Li, waaronder tal van M-logo's en exclusieve 20 inch wielen met daarachter blauwe remklauwen. Maar wie dat niet wenst kan zonder bijbetaling kiezen voor de Excellence-uitvoering. Hiervan wordt de M760Li een soort 'sleeper limousine', want in deze versie laat BMW de opzichtige sportbumpers en andere aerodynamische prullaria achterwege, maar blijven de prestaties en de weelde binnenin overeind. In ruil krijg je zoal 20 inch wielen en chroom in plaats van zwarte accenten. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.