11 februari 2016 - Daags nadat de dealers de nieuwe Sportage hebben verwelkomd, presenteert Kia deze Niro Hybrid. Eveneens een SUV en van vergelijkbare grootte. Op welke moet de Kia-verkoper nu inzetten?
Enerzijds kun je stellen dat Kia nu extra sterk voor de dag komt in het populaire SUV-segment. Anderzijds, waarom deze Niro als er ook al een (verdienstelijke) Sportage is? Dit riekt naar kannibalisatie en het had de Zuid-Koreanen bovendien zeer veel geld en moeite bespaard een hybride op basis van die laatste te ontwikkelen. Toch deden ze dat niet; een groot vraagteken.
Dilemma De SUV-koper zal het allemaal een worst zijn; die heeft straks keuze uit twee smaken van Kia. Maar welke wordt het? Kwestie van voorkeur voor aandrijflijnen allicht. Want van buiten verschilt de Niro eigenlijk niet eens zo heel veel van de Sportage. Zelfs de wielbasis is met 2,7 meter nagenoeg gelijk.Vanbinnen zijn de verschillen weliswaar groter, maar wereldschokkend nu ook weer niet. In de Niro oogt het geheel wat strakker, waar Sportage wat stoerder is.
Eco-platform Voor wie een voorliefde heeft voor hybride-rijden is het simpel: de Niro. Sterker, die komt niet eens met conventionele aandrijflijnen en is heel specifiek als hybride ontwikkeld, bovenop een nagelnieuwe 'eco-platform'. Waar de hybride-unit uit bestaat? Uit een 1.6 liter GDI-viercilinderbenzine met 103 pk en een 43 pk sterke elektromotor. De gezamenlijke aandrijflijn is goed voor 146 pk en een koppel van 264 Nm en dit vermogen wordt via een 6-traps DCT-transmissie met dubbele koppeling op de voorwielen overgebracht.
1 op 18 Om de bagageruimte zo ruim mogelijk te houden is het accupakket onder de achterbank geïnstalleerd. Over een elektrische actieradius rept Kia niet, maar het verbruik is evengoed keurig voor een SUV van dit formaat. Gemiddeld zou niet meer dan 18 liter nodig zijn per 100 kilometer. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.