11 februari 2016 - Leaserijders weten maar al te goed dat een lage bijtelling per 2016 enkel nog geldt voor EV's en (plug-in) hybrids. En laat de zonet onthulde Kia Optima dat nu zijn, wat de auto een potentieel alternatief maakt voor de Passat GTE).
Om maar meteen met het minder goede nieuws te beginnen: Kia laat nog niet weten wat de gemiddelde uitstoot is. Daarom is het nog onzeker of het model in aanmerking komt voor 15% bijtelling, zoals de zeer gewilde Passat GTE. Maar voor de rest lijkt de Optima Plug-In Hybrid de zaakjes goed op orde te hebben.
Diesel-hybride Van buiten lijk de Optima Plug-In Hybrid net als elke andere nieuwe Optima. Onderhuids gaat er heel anders aan toe. Daar bestaat de aandrijflijn uit een 2.0 liter diesel met 154 eigen pk's en een elektromotor, goed voor 68 pk. Hoeveel het systeemvermogen bedraagt wordt niet vermeld. Wel dat de geïnstalleerde 6-traps automaat een stuk sneller en vloeiender van verzet wisselt dan in de Optima Hybrid.
Bijna 1.000 km ver Ook verbeterd is het batterijenpakket. Die heeft nu een capaciteit van 8,8 kWh en bevat ongeveer 60 procent meer energie dan de batterij-unit van de vorige Optima Hybrid. Een elektrische actieradius van 43 kilometer is hierdoor mogelijk, maar de totaal af te leggen afstand kan tot bijna 1.000 kilometer oplopen.
Drie uur Voor een maximale bagageruimte is het nieuwe batterijpakket onder de achterbank geplaatst. Het pakket wordt tevens gevoed door een regeneratieve remsysteem, dat 10 procent meer regeneratieve energie oplevert dan voorheen. Volledig opladen duurt minder dan drie uur met een 240 Volt-oplader (Level 2) en minder dan negen uur met een 120 Volt-oplader.De Kia Optima Plug-In Hybrid beleeft zijn premiere op de Chicago Auto Show en staat in de staart van dit jaar bij de dealer.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.