3 februari 2016 - Per jaar zal Ford niet meer dan 250 nieuwe GT's bouwen en om er één daarvan te bemachtigen moet je behoorlijk je best doen en hebben gedaan. Tenminste als we 'The Detroit News' mogen geloven. Want die stellen namelijk dat Ford strenge regels heeft opgesteld om in aanmerking te komen voor een nieuwe GT.
Al heb je de nobelprijs voor de vrede gewonnen of vijf maal de gouden bal in de wacht gesleept, naar verluidt gunt Ford een nieuwe GT enkel aan klanten die het allerbeste voor hebben met het merk en de derde generatie van Ford's icoon.
Lijkt wel een examen De hele procedure doet ons denken aan Ferrari's verkoopstrategie bij beperkte modellen zoals de Enzo, de GTO en de LaFerrari. Alleen gaat Ford zelfs nog een stap verder. Zo moet de potentiële koper een hele reeks vragen beantwoorden, zoals bijvoorbeeld hoe vaak er met de Ford GT gereden zal worden, hoeveel Fords er reeds in bezit zijn (geweest) en hoe actief men is op sociale media?
Geen 'garage queen' Hoeveel vragen er in totaal zijn, is niet bekend. Maar het is duidelijk dat Ford ervoor wil zorgen dat de GT enkel in handen van een liefhebber komt en dat deze ook daadwerkelijk wordt gebruikt waarvoor de volbloed is gebouwd. En terecht!Wat komt dat komt, maar Ford wil niet dat de GT meteen al na aanschaf wordt beschouwd als een (lucratieve) investering. Met een clausule in het koopcontract wil Ford dit laatste voor zijn. Zo wordt een uitverkoren klant verboden de GT in de nabije toekomst (met winst) te verkopen. Daarnaast is het ook duidelijk dat sociale netwerken zoals Facebook en Instagram een cruciale rol in de marketing spelen. Dus zo vies van de 'queen' uithangen is Ford nu ook weer niet.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.