zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Groen licht voor Quantino en Quant F

 

2 februari 2016 - Een autofabrikant die vanuit Liechtenstein opereert moet zich meteen al dubbel en dwars bewijzen. Het dwergstaatje dat grenst aan Zwitserland en Oostenrijk is immers nu niet bepaald een gevierd autoland. Dat zal waarschijnlijk wel altijd zo blijven, maar de firma nanoFlowcell kan evengoed wel eens een hele grote worden.

Zo ineens was nanoFlowcell er. In 2014, op de Autosalon van Genève van 2014. Met de e-Sportlimousine, een wulps gelijnde, gevleugelde grand coupé maar waarvan toch vooral de techniek zeer bijzonder was. De vier elektromotoren van de geheel elektrische aandrijflijn onderhuids waren zomaar eventjes goed voor 925 pk en 2.900 Nm.



Flow cell
Buiten de opzienbarende cijfers om is ook zeer knap hoe nanoFlowcell de opslag en de toepasbaarheid van de elektrische energie voor elkaar weet te boksen. Het bedrijf maakt daarvoor geen gebruik van traditionele accu's, maar een zogenaamde 'flow cell'. Daarbij wordt het vloeibare elektrolyt " dat normaal in de accu's gevangen zit " in een externe tank opgeslagen en door de accu's gepompt. Het resultaat is dus veel kracht maar tevens een bruikbare actieradius. Zo is 600 tot 800 kilometer 'op een tank' geen bijzonderheid.

Quant F
Velen dachten dat de e-Sportlimousine vanwege zijn vooruitstrevende techniek voorlopig toekomstmuziek zou zijn. Echter een jaar later, wederom in Genève, werd de Quant F gepresenteerd, een doorontwikkeling en weer een stap dichterbij het productiestadium. Plus nog wat sterker en reislustiger ook.

Quantino
Maar dat was niet alles. NanoFlowcell bracht tegelijk een tweede model: de Quantino. Visueel nog altijd apart en technisch eigenlijk niets minder dan een compacte Quant F. Voorzien van iets minder buitenaardse prestaties weliswaar, al was de actieradius (1.000 km) nog weer wat hoger dan dat van de Quant. Hoe doen ze dat toch in Liechtenstein? Zelfs de knappe koppen bij Tesla moeten zich achter de oren hebben gekrabd.

Stapje voor stapje
We maken het vaker mee: cijfers van auto's die evenzo surrealistisch zijn als de stap naar serieproductie. Maar niet bij nanoFlowcell, zo lijkt het. Het bedrijf kondigt namelijk aan dat op de aankomende Autosalon van Genève de Quantino wordt onthuld zoals deze in de loop van dit jaar in pre-productie wordt genomen. Verloopt dit in kannen en kruiken, dan is serieproductie, hetzij allereerst in een beperkte oplage, de volgende stap. Het licht daarvoor is nu alvast op groen gezet.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10