1 februari 2016 - Op de dynamische binnenwegen rondom Barcelona maakten wij de eerste kilometers met de gloednieuwe Kia Sportage. De Zuid-Koreanen lijken ons daarmee te willen doen geloven dat de Sportage de eerste lettergreep van zijn naam dubbel en dwars waarmaakt. Of dat zo is? Wij geven je een eerste rij-indruk.
We moeten toegeven, waar Kia voorheen vrij conservatief was, daar tonen ze met de nieuwe Sportage lef. Het design mag dan een evolutie zijn van de vorige generatie, met name het front oogt gedurfd en onderscheidend. Het lijkt je op te willen vreten. En dat is beslist als compliment bedoeld.
Op alle vlakken verbeterd Toen we twee jaar geleden met de vernieuwde versie van de voorgaande generatie Sportage reden legde Kia de lat erg hoog. Hij was op dat moment na de Volkswagen Tiguan en Nissan Qashqai de best verkopende SUV in Europa. En dankzij een aantal verbeterpunten concludeerden wij dat hij niet mocht ontbreken op je shortlist. De som er delen deed het 'em. Zijn looks zijn goed, zijn ruimte is keurig voor elkaar en ook op de afwerking was weinig aan te merken. Het zijn allemaal zaken die Kia ook ditmaal weer prima voor elkaar heeft. Sterker nog, op alle punten is verdere verbetering behaald. Zeker de binnenruimte werd dankzij de toegenomen maatvoering verbeterd.
Eindelijk een turbomotor En wat rijden betreft? Daar werd gehoor gegeven aan de nadrukkelijke wens om een turbomotor te gaan leveren. Die is er nu in de vorm van een 1.6 liter viercilinder met een vermogen van 177 pk en een koppel van 265 Nm. Met een 0-100 km/h-tijd van 9,1 seconden is het geen sprintkanon, maar soepel en voldoende vlot kunnen we de krachtbron zeker bestempelen. En sturen, dat doet de SUV voortaan ook flink beter. Er is geen keuze meer voor verschillende standen, maar één zorgvuldig gekozen besturing die die matcht met de natuurlijke spierkracht van de mens. Niet te licht, niet te zwaar en prettig direct; meer heb je niet nodig. Er is én 'maar' in dit verhaal: Kia levert de turbomotor (voorlopig) enkel in combinatie met het GT-line pakket. En dat betekent dat je pas kunt instappen vanaf 36 mille. Een prijspakket zoals we van Kia voorheen gewend waren is het daarmee niet. Neem je met minder vermogen genoegen? Dan is er net onder de 30 mille een ongeblazen 1.6 met 132 pk en 161 Nm. Hoe die rijdt en wat de rest van de Sportage scoort in ons eindoordeel? Dat lees je later deze week in onze uitgebreid autotest. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.