zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Dit is de kekke Opel GT Concept!

 

27 januari 2016 - 'Zó ziet de sportauto van de toekomst er uit!' Met deze pay-off introduceert Opel de nieuwe GT Concept. Euh, waarom wachten tot morgen? Hup, bouwen dit ding. Vandaag nog, want wat een kek en sexy sportcoupeetje is dit, zeg!

We hoopten zo op een comeback van de geliefde Calibra, maar het mag niet zo zijn. Nog niet, althans. Is dat erg? Welnee! Als Opel gewoon à  la minuut groen licht geeft voor serieproductie van deze GT Concept, dan hoor je ons niet treuren voorlopig. Wat een onwijs leuke coupé hebben de Duisters hiermee gecreëerd, uiteraard met een vette knipoog naar de oer-GT, alsook naar de Experimental GT, een studiemodel uit 1965.



Zieltjes winnen
Of de GT Concept er daadwerkelijk komt is feitelijk nog onzeker. Maar tussen de regels van het persbericht door valt te lezen dat 'ie doelbewust is ontwikkeld om meer klanten aan het merk Opel te binden. 'Elk nieuw model dat wij voortaan onthullen, staat daarvoor', zegt Karl-Thomas Neumann, de CEO van Opel.Kijken we echter naar het recente verleden, dan heeft Opel geen van haar getoonde studiemodellen in productie laten gaan"¦ De rode voorbanden, een verwijzing naar de Motoclub 500, een klassieke motorfiets van Opel, zullen à¼berhaupt wel niet verder komen dan de conceptfase.

Koepelzicht
Opel beschouwt zichzelf als 'zelfvanzelfsprekend, innovatief en ambitieus' en dat moeten we terugzien in de GT Concept. Neem bijvoorbeeld de grote, elektrische portieren met geïntegreerde ruiten. Het openen en sluiten daarvan gaat via touchpads die geïntegreerd zijn in de rode signatuurlijn van het dak. Bij het openen verdwijnt de voorzijde van het portier gedeeltelijk in de wielkast. Handig voor lange mensen en in krappe ruimte, volgens Opel.In plaats van buitenspiegels zorgen twee camera's voor zicht naar achteren. Wat ook helpt is het grote glasoppervlak rond de cockpit. Fysieke raamstijlen zijn er wel, maar gaan hierin op. Ook optisch, waardoor de inzittenden het gevoel lijken te krijgen in een gestroomlijnde koepel te zitten.

Eénliter middenmotor
Zowel de oer-GT als de Opel GT die zo'n tien jaar geleden werd uitgebracht waren geliefd om hun lage gewicht en daarom is er alles aan gedaan om dit bij de GT Concept vast te houden, wat gelukt is. Niet meer dan 1.000 kilogram weegt de tweezitter, waardoor een grote motor niet nodig is om toch nog vlotte prestaties te kunnen leveren. Opel acht de 1.0 liter driecilinderturbo uit de Adam zelfs al voldoende, gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. Een vermogen van 145 pk en 205 Nm levert het blokje dat vlak achter de stoelen van de GT Concept is geplaatst. Een middenmotor dus, wat een positief effect heeft op de rijbalans. Hoe vlot de auto hiermee is? Wel, Opel geeft een acceleratie naar 100 km/h op van 'minder dan acht seconden'. De topsnelheid ligt op 215 km/h. Geen wereldschokkende cijfers, maar gewoon vlotjes. Bovendien is de Opel GT Concept een regelrechte achterwielaandrijver. Hadden we al gerept dat de GT Concept echt in productie moet...? De Japanners hebben immers lang genoeg de klasse van de betaalbare pret-coupés en -roadsters gedomineerd. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10