14 januari 2016 - Voor wie van de Dodge Viper houdt, net als wij, zal dit bericht zwaar vallen. Na een toch al bewogen geschiedenis moet de iconische muscle car " veel eerder dan gepland " uit productie worden genomen wegens het niet kunnen voldoen aan de strengere homologatie-eisen.
Het zit de jongste generatie van de Dodge Viper alles behalve mee. Die verkoopt namelijk zo slecht dat het nakende einde van de sportwagen niet als een verrassing kwam. Zo moest moederbedrijf Fiat-Chrysler (FCA) de fabriek al enkele malen tijdelijk sluiten om ervoor te zorgen dat de voorraad onverkochte Vipers niet te groot werd. Maar toch lijkt de Viper niet te sneuvelen omdat hij slecht verkoopt.
Gordijnairbags verplicht Binnenkort worden gordijnairbags verplicht op alle nieuw verkochte voertuigen in de Verenigde Staten. En uit een intern rapport van FCA blijkt nu dat het onmogelijk is om ruimte voor die airbags te vinden in de cabine van de Viper. De hoofdruimte is er al erg krap. De makkelijkste plaats (het dak of een raamstijl) om de plofkussens in te bouwen is daarom uitgesloten. En een airbag voor de stoel(en) of portier(en) ontwikkelen die hetzelfde doet? Die tijd en dat geld wil FCA niet reserveren.
Niet eeuwig dood Het is dus vrijwel zeker over en uit voor de Dodge Viper. Maar fans hoeven niet te wanhopen (alhoewel), want FCA-baas Sergio Marchionne hint nu al naar een terugkeer. Hij zei namelijk dat er gezien de ontwikkeling van nieuwe platformen een grote kans bestaat dat de Viper weer opduikt. Eén dingetje: Marchionne is erg goed in het beloven van nieuwe modellen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.