14 januari 2016 - Als we diverse autofabrikanten moeten geloven is er steeds minder vraag naar sportcoupés. En toch zie je de één na de andere spectaculaire coupé uit de hoge hoed getoverd worden. Een kans voor of de definitieve teloorgang van Alfa?
Mocht het inderdaad zo zijn dat (sportieve) coupés steeds meer terrein verliezen, dan zijn recente primeurs als de Lexus LC 500 en Infiniti Q60 uiterst risicovolle ondernemingen. Ook met deze Japanse merken wil het namelijk maar niet vlotten in Europa. Algemeen bekend is dat Alfa Romeo zich hierbij kan aansluiten en de grote hamvraag (waar met name CEO Sergio Marchionne 's nachts van wakker ligt) luidt dan ook: Hoe kan het tij gekeerd worden?
Zaaien"¦ Dat Marchionne het antwoord nog niet heeft gevonden, getuige zoal de perikelen rond de nieuwe Giulia. Maar één ding heeft hij zonder meer teweeggebracht, en dat is het publiek weer enthousiast krijgen voor Alfa. Nu is het zaak dat vol te blijven houden en dit als kapstok te gebruiken om weer Alfa's te verkopen. Veel.Toch, als wij Marchionne zouden zijn, zouden wij beginnen met courante modellen. Bijvoorbeeld een (zakelijk) interessante Giulia. Want zo'n bloedstollende Giulia Q is natuurlijk leuk en aardig, maar het zet geen zoden aan de dijk. Naast de Giulia een betaalbare compacte middenklasser plus een moderne crossover doet dat geheid meer.
"¦daarna oogsten Misschien zijn dit niet meteen de meest spraakmakende modellen (hoewel het wel Italianen zijn), maar als de prijs en de kwaliteit ervan competitief is, komen de klanten vanzelf (terug). En dan, met een beetje geluk, is het tijd om te oogsten en uit te bouwen. Dit klinkt natuurlijk makkelijker dan het zo staat geschreven, maar misschien, heel misschien zit er dan een kansje in voor een gloednieuwe Alfa GT. En dat hij dan maar zo mag worden als op deze computerillustratie. Wauw!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.