13 januari 2016 - Aston Martin moet niet zeuren. De nieuwe sportauto van Henrik Fisker lijkt helemaal niet op de op stapel staande DB11. Wel op een Dodge Viper, maar dan nog een stuk wilder.
Vroeger konden Hendrik Fisker en zijn voormalige werkgever Aston Martin het uitstekend met elkaar vinden. Maar sinds enige tijd is het om de haverklap hommeles tussen de twee. Telkens als de Deense topdesigner weer een auto heeft getekend zou deze teveel lijken op een model uit de stal van de Britse sportwagenfabrikant. Zo verging het rond de Galpin Thunderbolt (dat uitmondde in een schikking) en zo vergaat het momenteel rond de Force 1, het nieuwste paradepaardje van VFL, het kersverse automerk van Fisker en voormalige GM-baas Bob Lutz.
Afdruipen Had Aston Martin haar zin gekregen dat had de VFL Force 1 niet op de Detroit Motor Show gestaan. Maar in plaats van op de 'dreigbrief' van de Britten in te gaan, klaagde Fisker juist Aston Martin aan (voor ruim 90 miljoen euro) omdat het bedrijf de boel liep te dwarsbomen. En nu blijkt dat Fisker een stuk sterk in z'n recht staat. Want de Force 1 heeft hooguit de heuplijnen heeft 'geleend' van de DB11. En tja, welke sportauto heeft dat niet"¦?! Kortom, Aston Martin kan met de straat tussen de benen afdruipen.
Wulpse Viper van carbon Zonder enige moeite is in de VFL Force 1 een Viper te herkennen, iets waar Dodge kennelijk geen probleem van maakt. Onderhuids gaat ook diens 8.4 liter V10 schuil, goed voor een vermogen van 650 pk.Op papier lijken de Force 1 en de andere nieuwe sportauto van VFL, de Destino, behoorlijk aan elkaar gewaagd. Maar niets is minder waar. Door de koets van die eerste volledig op te trekken uit carbon, slaat de weegschaal slechts uit tot dik 1.500 kilogram. De Destino weegt zo'n 500 kilogram meer. Vandaar dat de Force 1 een volle tel sneller de sprint afwikkelt (3 seconden) en met 350 km/h nog harder kan. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.