11 januari 2016 - De Audi e-tron quattro concept kennen we al sinds september vorig jaar. Sindsdien koppelt deze volledig elektrisch voorbode van de Q6 een drietal elektromotoren aan een accupakket. Nu, een half jaar later, is daar een nog modernere techniek bijgekomen, namelijk een brandstofcel. Maak kennis met de Audi h-tron quattro concept.
Je hoeft maar naar de Audi e-tron quattro en h-tron te kijken en het hoeft geen betoog dat beide SUV's nauw verwant aan elkaar zijn. Daar doet de nu in het kanariegeel gespoten koets geen afbreuk aan. De belangrijkste verschillen zijn onzichtbaar. Diep onder het plaatwerk van de h-tron gaat een doorontwikkeling op de A7 Sportback h-tron schuil.
Twee elektromotoren Zo koppelt de h-tron quattro concept twee van de drie elektromotoren van de Audi e-tron quattro aan een brandstofcel. Die laatste levert een vermogen tot 110 kW en kan de auto over een afstand van zo'n 600 kilometer elektrisch laten rijden. Zijn de drie waterstoftanks leeg, dan volstaan vier minuten om deze weer te vullen met waterstof. Een accu met een capaciteit van 100 kW is er daarnaast geïnstalleerd om bij te springen wanneer nodig. Mede hierdoor is accelereren naar 100 km/h in minder dan zeven tellen haalbaar. Een puik cijfer voor zo'n mastodont, maar er is dan ook maximaal 550 Nm voorhanden. De top ligt dan weer op een relatief bescheiden 200 km/h.
Vooruitblikken naar A8 Met de h-tron wil Audi niet alleen aantonen hoever het staat met de brandstofcel, de studie blikt via systemen ook alvast vooruit op de nieuwe A8 in 2017. Die zal namelijk voorzien zijn van systemen voor autonoom rijden en parkeren. Talenten die de h-tron nu al in huis heeft dankzij divere radarsensoren, een nieuw type videocamera, ultrasone sensoren en een laserscanner.In de toekomst implementeert Audi deze systemen in één centrale unit. Alle beschikbare sensorinformatie wordt verwerkt door één centraal rijassistentiesysteem, de zogeheten zFAS. Die berekent in realtime een compleet beeld van de omgeving van de auto en maakt die informatie beschikbaar voor de assistentiesystemen en systemen voor autonoom rijden. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.