zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Audi stopt 'Q6' waterstoftechniek toe

 

11 januari 2016 - De Audi e-tron quattro concept kennen we al sinds september vorig jaar. Sindsdien koppelt deze volledig elektrisch voorbode van de Q6 een drietal elektromotoren aan een accupakket. Nu, een half jaar later, is daar een nog modernere techniek bijgekomen, namelijk een brandstofcel. Maak kennis met de Audi h-tron quattro concept.

Je hoeft maar naar de Audi e-tron quattro en h-tron te kijken en het hoeft geen betoog dat beide SUV's nauw verwant aan elkaar zijn. Daar doet de nu in het kanariegeel gespoten koets geen afbreuk aan. De belangrijkste verschillen zijn onzichtbaar. Diep onder het plaatwerk van de h-tron gaat een doorontwikkeling op de A7 Sportback h-tron schuil.



Twee elektromotoren
Zo koppelt de h-tron quattro concept twee van de drie elektromotoren van de Audi e-tron quattro aan een brandstofcel. Die laatste levert een vermogen tot 110 kW en kan de auto over een afstand van zo'n 600 kilometer elektrisch laten rijden. Zijn de drie waterstoftanks leeg, dan volstaan vier minuten om deze weer te vullen met waterstof. Een accu met een capaciteit van 100 kW is er daarnaast geïnstalleerd om bij te springen wanneer nodig. Mede hierdoor is accelereren naar 100 km/h in minder dan zeven tellen haalbaar. Een puik cijfer voor zo'n mastodont, maar er is dan ook maximaal 550 Nm voorhanden. De top ligt dan weer op een relatief bescheiden 200 km/h.

Vooruitblikken naar A8
Met de h-tron wil Audi niet alleen aantonen hoever het staat met de brandstofcel, de studie blikt via systemen ook alvast vooruit op de nieuwe A8 in 2017. Die zal namelijk voorzien zijn van systemen voor autonoom rijden en parkeren. Talenten die de h-tron nu al in huis heeft dankzij divere radarsensoren, een nieuw type videocamera, ultrasone sensoren en een laserscanner.In de toekomst implementeert Audi deze systemen in één centrale unit. Alle beschikbare sensorinformatie wordt verwerkt door één centraal rijassistentiesysteem, de zogeheten zFAS. Die berekent in realtime een compleet beeld van de omgeving van de auto en maakt die informatie beschikbaar voor de assistentiesystemen en systemen voor autonoom rijden. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10